Gå till innehåll

sony hc1 vs panasonic nv gs 17 i greenscreeneffecten


pinto

Recommended Posts

Det är helt sant att HDV är dåligt för greenscreen. Problemet är att miniDV är inte bra heller...

 

För att spara utrymme på band så sparar man bilden i en gråskala på full upplösning. Sen sparar man färgen i lägre upplösning därav 4:2:0 vilket betyder att varje färgpixel innehåller 2X2 ljuspunkter. Detta är svårt för ögat att se eftersom det ändå skapas 4 unika pixlar när färg och "ljus" blandas.

 

Vid greenscreen så tar man bort den gröna färgen i bakgrunden, men eftersom objektet framför skärmen delar på färgpixelinformation tillsammans med grönskärmen ifall skärningen är mitt i en färgpixel så blir det svårt att få en perfekt keying.

 

HDV använder sig av samma teknik. Men utöver detta så är HDV mer komprimerat vilket kan skapa artifakter i bilden.

 

Sen det tredje problemet med HC1 är att den använder sig av en cmos sensor. Vilket gör att man intepolerar färginformation när man bygger upp bilden. Det kan i värsta fall också leda till problem just vid kanter.

 

Men om HC1 skulle vara sämre än gs 17 för greenscreen kan jag inte svara på, bara att båda är inte bra på det.

 

HVX200 (65 000)är nog den billigaste kamera där du börjar komma till proffesionell keying.

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns ju bara ett sätt att ta reda på det genom att testfilma med båda, vilket jag inte har gjort.

 

HC1 har en fördel. Den filmar 1440*1080 50i med chroma på 720*540 i 16:9

 

xm2 filmar i 720*576 50i med chroma på 360*288 i 4:3

 

Om du med HC1 filmar i HDV sen gör en nedkonvertering till 720*540 med 4:4:4 så har du potentiellt en bättre keying förmåga förutsatt att bilden inte drabbas av komprimeringsartifakter.

 

Skall fråga runt lite på andra nätforum om denna möjlighet för dig får vi se om det fungerar och med vilket redigeringsprogram.

Länk till kommentar
Share on other sites

Videokameror sparar ljus och färger som ett sätt att skära ner på bildinformation.

 

Färger är Röd, Grön, Blå som sedan blandas. Med 8bitar får man 256 olika skalor. Så Då finns det 256^3 olika färger man kan få fram (8*3=24bits)

 

Ljus sparas i en gråskala som också den har 256 olika nivåer. Kombinera sedan Färg och ljus och vi får 256^4 olika kombinationer. För att då få ner storleken på filer har man bla. gjort att det går 2*2 ljuspunkter(luma) på varje färgpunkt(chroma). Det är detta som leder till problemet med greenscreen eftersom olika ljuspunkter samsas i samma färgpunkt. Och alla ljuspunkter inom den gröna chroman kommer kanske inte från duken. Detta leder till att du antingen skär bort alldeles för mycket/för lite.

 

Så det som är min teori vore att minska ner luma informationen så den passar chroma som är 720*540 för HDV.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=MovieSwede]Videokameror sparar ljus och färger som ett sätt att skära ner på bildinformation.

 

Färger är Röd, Grön, Blå som sedan blandas. Med 8bitar får man 256 olika skalor. Så Då finns det 256^3 olika färger man kan få fram (8*3=24bits)

 

Ljus sparas i en gråskala som också den har 256 olika nivåer. Kombinera sedan Färg och ljus och vi får 256^4 olika kombinationer. För att då få ner storleken på filer har man bla. gjort att det går 2*2 ljuspunkter(luma) på varje färgpunkt(chroma). Det är detta som leder till problemet med greenscreen eftersom olika ljuspunkter samsas i samma färgpunkt. Och alla ljuspunkter inom den gröna chroman kommer kanske inte från duken. Detta leder till att du antingen skär bort alldeles för mycket/för lite.

 

Så det som är min teori vore att minska ner luma informationen så den passar chroma som är 720*540 för HDV.[/citat]

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är chroman som är problemet den är för lite. Och skall du ha en kamera med mer chroma i förhållande till luma får du köpa en hvx200 för ca 65 000.

 

Alla kameror under den prisklassen och några över har enbart 4:2:0 förhållande. Dvs 4 ljuspixlar(luma) i förhållande till färgpixlar(chroma)

 

Men det jag är ute efter är att du spelar in i HD och sedan nedkonverterar bilden till lägre upplösning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...