Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan!

Jag skulle gärna vilja ha ett Easter Egg gömt för skoj skull i en dvd och har försökt med auto activate där man helt enkelt navigera till en gömd knapp som automatiskt sätter i gång "Easter Egg-filmen".

Tycker inte detta fungerar så bra... och undrar om någon har ett bättre sätt hur man kan göra.

Tacksam för svar :)

Postad

[citat=nisse]Tycker inte detta fungerar så bra... och undrar om någon har ett bättre sätt hur man kan göra.[/citat]

Vad är det som inte fungerar bra?

Med dolda knappar och Auto Activate är ju möjligheterna väldigt stora, så det är därför jag undrar vad som inte är bra. Använder man dessutom multipla menyer så har man ännu större valfrihet. :)

Postad

Jag har bara testat lite men fick det inte att fungera så därför postade jag denna fråga men håller på med det nu och börjar få lite haj på det... hade liksom inte fattat hur det funkade när jag skrev min fråga... förhastade mig lite :)

Men tycker mycket fortfarande är knepigt, det där med multipla menyer - hur gör man/hur funkar det?

Postad

O.k!

Att använda multipla menyer gör det svårare för tittaren att hitta påskägget och är lite roligare tycker jag. Det kräver planering och är inte det första man skall göra när man börjar bygga sin DVD eftersom ev framtida förändringar i en meny måste göras i dom andra vilket ju tar längre tid och blir tillslut lite svårt att hålla reda på. Duplicera menyer skall man alltså göra när dom är 100%-igt klara.

Jag har precis kopierat denna text rakt av från Adobe's Encore DVD Forum. Texten är skriven av Jeff Bellune. EE är en forkortning av Easter Egg:

1. User somehow navigates to button EE on Menu01.

2. Button EE is invisible. It has a completely transparent subpicture highlight for all 3 states, and all button graphic layers have their visibility turned off.

3. Button EE is also set to auto-activate, so that as soon as the audience selects the button with the first right arrow, they are taken to a duplicate of Menu01, call it Menu02.

4. The default button on Menu02 is invisible as well, and a second right arrow push by the audience will get them to button EEE.

5. Button EEE is invisible (just like button EE), and it is set to auto-activate and take the audience to the bonus Easter Egg program content.

För att duplicera en meny, klicka på den i Project Panel och tryck Ctrl+D.

Det går även att använda helt svarta menyer som övergångar mellan tex knappen "Spela Filmen" och filmen och sätta den menyn till att visas endast i tex en sekund. Den menyn skall innehålla en knapp som inte syns. Då kan man bara trycka på den knappen med sin remote control under den sekund menyn visas och då komma till den film, sitt easter egg, som knappen är länkad till. Denna metod fungerar om man har statiska menyer men även om man har motion menues som fadar ner till svart innan filmen skall spelas. Men då gäller det ju att dom som tittar vet att easter egget finns någonstans mellan filmerna, annars missar dom det ju. Och i och med det så är det alternativet kanske mindre bra ibland.

Om du provar detta, glöm inte att bocka av Hold Forever på den menyn. Gör du inte det spelar det ingen roll om du sätter Duration till 0 eller 1 sekund.

Hur du än gör och om du inte visste det redan: Encores Preview är dålig och kommer inte att ge något flyt i menyerna men det kommer att flyta jättebra när du brännt din DVD. DVD+RW kan också vara bra att ha. :)

Postad

lite off topci men det är om encore 2.0 så istället för att göra en ny tråd kanske jag kan få svaret här.

Installerade 2.0 häromdagen

Hade några projekt gjorda i 1.5 och för skojs skull öppnade jag dessa för att kolla det nya programmet. då visar det sig att filmen som jag lagt i en tidslinje inte finns kvar. Alltså det står att den finns och när jag öppnar tidslinjen ligger den där men när jag spelar den står det något på på en mängd olika språk i rutan tror det var media pending eller någåt liknande.

Sedan har jag inte hunnit fixa mer med programmet för jag har haft annat att göra men är det någon som vet varför?

Fredrik

Postad

[citat=filmlabbet]Alltså det står att den finns och när jag öppnar tidslinjen ligger den där men när jag spelar den står det något på på en mängd olika språk i rutan tror det var media pending eller någåt liknande.[/citat]

Tro inte, ta reda på vad det står så är det lättare att hjälpa till än att sitta här och tro att du skall göra si eller så när det kanske är något helt annat som är felet.

Det är alltid lättare att hjälpa till med exakta beskrivningar än tex "...tror det var media pending eller någåt liknande". Det är inte för att djävlas jag skriver detta utan för att kunna hjälpa dig.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...