klint Postad 6 juli 2006 Postad 6 juli 2006 goddag.. igår tänkte jag att jag skulle spela in en scen när jag själv går och slänger något i bakgrunden och sedan exploderar allt medddans jag går.. klassiskt som fan.. problemet är bara att jag på nåt sätt måste sätta en mask på min gubbe och spara det som alpha lager så att jag kan sätta in det i ett annat effekt program där jag lägger in explosions effekten.. alltså bara klippa ut mig.. skapa ett andra lager där jag lägger in en bakgrund och effekten så att det exploderar bakom och inte framför mig.. om någon vet hur man gör eller kan en länk till där det står vore jag evig tacksam för jag har fan sögt öve hela internet och inte hittat nåt..... 0 Citera
Leviant Postad 7 juli 2006 Postad 7 juli 2006 Tja, du skulle ju kunna använda en Greenscreen.... Måla en plywoodskiva/Spånskiva 2 * 1,5 m i chromakeyfärg eller så nära du kan komma i nyans. Låt sedan en av dina polare sköta kameraarbetet, under tiden låter du en annan av dina vänner bära skivan bakom dig medans du uträttar det du skulle göra framför kameran. Skaffa dig sedan en schysst bakgrundsbild som du tycker passar. Hur hade du tänkt görta explosionerna? I 3D eller på riktigt? Användbar länk: http://www.detonationfilms.com När du sedan ska kompa alltihop, börja då bakifrån. Dvs. Bakgrundsbilden först, sedan explosionerna och sist av allt filmklippet på dig själv. Använd Keyingfunktionen i AE för att ta bort det gröna/blåa. Så skulle nog jag gjort, men det finns alldeles säkert fler som har bättre och kanske till och med lättare tips? Lycka till! 0 Citera
klint Postad 8 juli 2006 Författare Postad 8 juli 2006 okej då är frågan bara.. vilken färg är chromakey färg.. är det den gröna färgen som de använder på inspelningar på riktiga filmer? jag kommer sedan att skicka in filmen i particle ilussion och göra ett eld hav bakom mig i 2d. grejen är bara att elden kommer att komma bakom mig och inte framför mig när jag går.. elden kommer allstå bli ett lager mellan bakgrunden och mig... rtack för din hjälp.. 0 Citera
Leviant Postad 8 juli 2006 Postad 8 juli 2006 Precis, Chromakey är antingen Grön, Blå eller vilken färg man nu tycker passar till sin Green/BlueScreen. Se bara till att välja en färg som inte personen som befinner sig framför kameran har på sig. Men det visste du säkert. /Leviant 0 Citera
pinto Postad 8 juli 2006 Postad 8 juli 2006 ok, mitt tipps är att du gör en lagon stor krutbomb,, sen smäller du den på de stället du ska ha den,, för de är coolt om du tex ha gräs på stället så gräver du ner bomben lite så att de spränger upp massa gräs o sontt... sen kan du ju lägga på ett 2d filter där de är en explosion,, ja tycker du kan göra din egen bomb till de där andra klippet av explosionen, de andra filtret,, mitt förslag är att du blandar olika kemiska grejjer,, lek me bensin o olja , o massa sonnt... du sprängre den i blue eller greenskreen , helst i blueskreen för bluescreen är bättre på att ta bort rök. krut= 10%träkol 15%svavel 75% salpeter lycka till. fråga om ja förklarade otydligt. 0 Citera
Leviant Postad 9 juli 2006 Postad 9 juli 2006 Mmmm.....man ska nog vara aningen försiktig när man sysslar med pyroteknik. Är man inte utbildad inom området bör man nog inte ge sig på det där... Gå annars in på pyrosmalandskrutbruk.se 0 Citera
pinto Postad 9 juli 2006 Postad 9 juli 2006 du har nog rätt,, men de är de att de är så himmla kul att leka me sonnt:) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.