Jump to content

Ännu en teknisk fråga till om widescreen vs 4:3...

Melvin

Recommended Posts

Min 41" widescreen TV är kapabel att ställa sig automatisk mellan följande format: Normal (4:3), Wide (!6:9) och Smart. Det gör de flesta tv apparaterna i dagsläget.

SCART pinout visar att pin nummer 8 är SWTCH (Audio/RGB switch/16:9).

Förmodar att dvd spelaren skickar en signal genom denna tråd för att ställa tv:n på rätt inställning (normal/wide).

Min fråga är var den här informationen finns i DVD skivan och hur man anger denna konfiguration när man redigerar så att mina filmer visas med rätt upplösning på vilken tv som helst. Själv använder PP 1.5 och Encore.

Tack för hjälp på förhand!

Mel

[citat=Melvin]Min fråga är var den här informationen finns i DVD skivan och hur man anger denna konfiguration när man redigerar så att mina filmer visas med rätt upplösning på vilken tv som helst. Själv använder PP 1.5 och Encore.[/citat]

Jag kan inte svara på var informationen finns men det är du själv som bestämmer att den skall finnas där. Du bestämmer det när du ställer in videokameran på vilket format den skall spela in i. Du väljer det när du skapar ditt Project i PPro, när du exporterar från PPro samt när du väljer menyer i Encore.

När du filmar kan du förhoppningsvis välja mellan 4:3 och 16:9 i kameran. När du skapar nya project i PPro kan du ju välja mellan Standard (4:3) eller Widescreen (16:9). När du exporterar från PPro kan du välja vilket Pixel Aspect Ratio du exporterar i, dvs 1.067 för 4:3 eller 1.422 för 16:9. När du skapar menyer i Encore så kan du välja mellan standardmenyer (4:3) eller Widescreenmenyer (16:9).

När menyer och film är "flaggade" som 4:3 eller 16:9 ställer tv:n om sig efter det.

En förutsättning för att det skall bli rätt är givetvis att se till att det du filmar matchar dina inställningar från början till slut. Dvs, att filma 4:3 och ta in och redigera det i ett 16:9 project och hoppas på att det blir äkta och bra bredbild när man tittar på sin DVD är att hoppas för mycket. Åt andra hållet är det enklare, 16:9 > 4:3. :)

snabb fråga bara... är det inte dvdspelaren som ställer om sig? TV-n visar ju bara det den får... man brukar ju måsta ställa in i dvdspelaren att tv'n är 16:9... annars skickar den ju en letterboxad bild till tv-n... samma i digitalboxen...

tv-n i sig kan ju förståss ha inbyggd kännedom och reagerar när den upptäcker svarta letterboxfält och sträcker ut bilden för att få bort dom (är det det som du kallar SMART?). Men jag har fått för mig att detta leder till kvalitetsminskning och att texten oftast försvinner. (ytterst försmädligt för mig som ofta ser asiatisk och ibland fransk film...) kort och gott, när jag ser en film som visas i 16:9 utan letterbox eller 2,35:1 med letterbox för 16:9 så ställer jag bort allt vad denna automatik heter.

men när du nämner att ena pinnen ska kunna skicka en "flaggning" så blir jag osäker... men scarten är ju mycket äldre än widescreenapparaterna... lite förvirrad blir jag nu...

att tvkanalerna fortfarande envisas med att panscanna filmer svär jag ju även ve och förbannelse över men det hör ju inte hit:)

Ställer man in på DVD-spelaren att TV:n är 16:9 så skickar den en anamorfisk bild till TV:n (om det är anamorfiskt på skivan) tillsammans med nån signal som säger att det är anamorfiskt. Då ställer TV:n om sig (om den är gjord för att uppfatta den signalen, vilket jag skulle tro att alla widescreen-TV är). Hur själva signalen skickas till TV:n vet jag inte, men det är uppenbart att den finns. Även om scart är äldre än widescreen så går det alltid att utöka standarden. Kanske skickas signalen i en egen tråd, eller så ligger den i bilddatat (typ som text-TV).