Jump to content

Exportera i PPro. HJÄLP

Planting

Recommended Posts

[citat=Planting]Har en nybörjar fråga. Nämnligen första gången jag arbetar i PPro. Jag har redigerat färdigt filmen och ska skicka filen tillbaka till DV. Vilka inställningar ska jag välja för att det ska fungera.[/citat]

Om du med "skicka filen tillbaka till DV" menar att du vill skicka tillbaka det du redigerat till din DV-kamera så är det bara: File > Export > Export to Tape

Se till att din Timeline är vald innan du börjar exporten. Är inte Timelinen markerad så fungerar inte alternativet Export to Tape.

Det fungerar ändå inte. Filmen är inte i Pal, kan det ha någon betydelse? Går det att ändra till Pal?

Har också försökt att exportera till fil, men då kommer det upp "cant find movie, canceling progress". Har använt endel "magic bullet", kan det ha någon betydelse?

[citat=Planting]Det fungerar ändå inte. Filmen är inte i Pal, kan det ha någon betydelse? Går det att ändra till Pal?

Har också försökt att exportera till fil, men då kommer det upp "cant find movie, canceling progress". Har använt endel "magic bullet", kan det ha någon betydelse?[/citat]

PAL eller NTSC spelar stor roll. Du kan inte exportera NTSC till en PAL-kamera, du måste göra om materialet till PAL först. Canopus ProCoder 2.0 är den jag hört konverterar med bäst kvalitet. Du kan iofs exportera din Timeline till PAL men den kvaliteten blir inte bra så den varianten vill du undvika om du vill ha bra kvalitet.

- När du exporterar, står det verkligen "cant find movie..."?

- Vilken version av PPro har du?

Ok, jaha, hur fungerar CanopusProCoder? Måste man ha exporterat till fil först?

Nej, när jag exporterar till fil avbryts det och kommer upp "Adobe Premiere pro failed to return a video frame. Canceling the operation". Vad kan det bero på? :/

Jag har Ppro 1.5

[citat=Planting]"Hur fungerar CanopusProCoder? Måste man ha exporterat till fil först?[/citat]

Jag har aldrig använt ProCoder själv. Så jag vet inte om man måste exportera först eller om man kan exportera direkt via den plug-in som installeras när man installerar ProCoder 2.0. För konvertering mellan format (NTSC > PAL) så gissar jag på att man måste exportera som DV-avi först.

[citat=Planting]"Adobe Premiere pro failed to return a video frame. Canceling the operation".[/citat]

Här finns lösningen: http://www.adobe.com/support/techdocs/330380.html

[citat=Planting]Går det inte att ändra till PAL inne i PPro?[/citat]

Nej, du kan inte ändra ett NTSC-project till ett PAL-project direkt i PPRo.

Du kan välja att exportera som PAL eller att importera ett NTSC-project in i ett PAL-project. Prova och se om kvaliteten duger. Vissa säger att det är o.k och vissa säger att det blir oanvändbart. Du får avgöra själv! :)