Jump to content

Ljudspåret oflyttbart i Premiere Pro

henrikp

Recommended Posts

Har råkat ut för något ganska märkligt.

Har filmat med en Sony PD100 och redigerar nu i min dator i Premiere Pro 1.5.1.

När jag lägger in ett klipp på tidslinjen så hamnar audiospåret på track 4, av någon anledning, och går inte att flytta! Videospåret kan jag lägga på vilken videotrack som helst, men inte audio, oavsett om jag "unlinkar" dem.

Vad kan det bero på? På tidslinjen finns förutom Audio 1-4 även en/ett track längst ner som heter Master. Det har jag inte varit med om tidigare. Beror detta på vad min dator är inställd på att stödja för ljud, t.ex. 5.1 eller nåt?

Hjälp snabbt! ;)

Ljudspår kan inte flyttas som man vill i PPro som du märkt.

Något annat viktigt i PPro är att det finns tre spårtyper: Mono, Stereo och 5.1. På monospår kan du endast lägga mono, på stereospår kan du endast lägga stereo och på 5.1 kan du endast lägga 5.1. Det är därför du inte kan flytta runt ditt ljud som du vill, eftersom dom spår du inte kan lägga ditt ljud på inte matchar ljudet från kameran.

Så audio 1-3 på din timeline är inte av samma typ som audio 4. Varje Track Header på spåren har små iconer som visar vilken spårtyp dom tillhör.

[citat=Djungelsmurfen]Det borde väl gå att byta typ på dom spåren man redan har också tycker jag, men de vet jag tyvär inte hur man gör (om de ens går)[/citat]

Nej, det går tyvärr inte att byta typ på ljudspår. Man får, som du var inne på, skapa nya spår och ev ta bort dom man inte behöver. Det är lite begränsande och klumpigt många gånger tycker jag och är något jag hoppas att Adobe fixar till åt oss. :)

Japp, det visade sig att det var monoljud på mina inspelningar, oväntat nog. Använde stereomick men måste ha missat nån inställning.

Så ljudet lade sig i det enda monospåret och eftersom det bar afanns ett så gick det inte att flytta. Lösningen var naturligtvis att lägga till flera monotracks.

Tack för tipset!