jmalmsten Posted June 27, 2006 Posted June 27, 2006 hm, nu har jag haft min dvd-brännare ett tag och tänkte slå på stort och bränna en dubbellagersdvd med video, för att få lite erfarenhet av det menar jag... Jag började då leta efter lämpligt inspelningsmedium då jag redan innan visste att min dvd pallar dubbellager... första chocken... Jag som x-datornörd hade totalt missat prisskillnaden mellan dom olika dvdformaten, när jag köpte enkellagers fick jag 25 för runda tvåhundringen, men dubbellagers såg jag priset 5 för 445 på kontorsvaruhuset... Yikes, och det styckepriset verkar vara standard då jag kollat runt på diverse webbhandels... ok, då får jag vara lite mer försiktig... nästan 80 kronor per skiva... men då kollade jag in vcd-help och hittade en lång artikel om dubbellagersbränning... det var inte det lättaste verkar det som. lite förvånande är ju också att jag då inte hittar ett enda inlägg här om den frågan,,, någon som har tips och caveats och "gör för i helvete inte så" saker så att kostnaden hålls nere så liten som möjligt? 0 Quote
Java ex Machina Posted June 28, 2006 Posted June 28, 2006 priserna kommer att sänkas, nästa grej lär väl bli Blue-ray och HD-DVD brännare. När jag köpte min första PC kostade bara CD-brännaren 8000 spänn, och då fick man inte med programvara. CD-R skivorna (som nästan uteslutande var 640mb) gick inte att hitta under ca 115 spänn styck och tog en halvtimme till en timme att bränna. Dessutom var bränningarna inte lika säkra som nuförtiden och man pajade ofta skivan under bränningen. när jag tänker på alla de pengarna jag spenderat på den PCn får jag lust att ta en samarin. 0 Quote
barnholdt Posted June 28, 2006 Posted June 28, 2006 Jag skulle kollat vad http://www.wesellcd.com tar för sina. Kan tänka mig att de har ett pris som ligger under det du hittat. 0 Quote
jmalmsten Posted July 4, 2006 Author Posted July 4, 2006 Java_ex_machina: jojo, som sagt man är ju före detta datornörd och jag har ju erfarenheter från priser som ibland tokrasar och skyhöga lanseringskostnader,,, så att priset kommer att sänkas det vet jag ju, speciellt när vi som sagt nu står inför ett ytterligare generationsskifte som bara väntar på vem som vinner mellan blåsken och högdefinitionsdvd... det är ju bara å titta på hur dom dumpar bort vhsfilmerna nu. Men det var inte priset som det var frågan om, utan vad jag ska tänka på när jag bränner eländet... vilka fällor bör jag känna till. Är Nero så värdelöst som artikeln i vcdhelp påstår eller? just så att jag inte bränner bara pengar istället för film, såattsäga ;) 0 Quote
Java ex Machina Posted July 6, 2006 Posted July 6, 2006 [citat=jmalmsten]Java_ex_machina: jojo, som sagt man är ju före detta datornörd och jag har ju erfarenheter från priser som ibland tokrasar och skyhöga lanseringskostnader,,, så att priset kommer att sänkas det vet jag ju, speciellt när vi som sagt nu står inför ett ytterligare generationsskifte som bara väntar på vem som vinner mellan blåsken och högdefinitionsdvd... det är ju bara å titta på hur dom dumpar bort vhsfilmerna nu. Men det var inte priset som det var frågan om, utan vad jag ska tänka på när jag bränner eländet... vilka fällor bör jag känna till. Är Nero så värdelöst som artikeln i vcdhelp påstår eller? just så att jag inte bränner bara pengar istället för film, såattsäga ;)[/citat] ingen aning, men nero har ju varit ledande inom brännarmjukvara i flera år så jag kan inte tänka mig att det är helt värdelöst. har faktiskt aldrig bränt en dl skiva nån gång, mest för att jag inte behövt än. iofs läste jag att flera Blu-ray brännare kommer att släppas redan till hösten, både enkel och dubbellagriga, som rymmer 25 gig per lager. de skulle ligga runt 7000-lappen, man får väl se vad skivorna hamnar på. det kanske är nåt att tänka på om man ska köpa vanliga dvd-r skivor... 0 Quote
Recommended Posts