barnholdt Posted June 20, 2006 Posted June 20, 2006 Om ingen glömt en siffra eller två så har nya Shake 4.1 rekord lågt pris. Detta skulle inebära att för oss som kör FCP får vi en given komponent till i riggen. http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/WebObjects/AppleStore.woa/wo/7.RSLID?mco=F62597CC&nplm=MA434Z%2FA 0 Quote
R.R Studio Posted June 20, 2006 Posted June 20, 2006 :O:O!!...men hur??..... och det är ingen universal upgrade??... den är ju typ 70 % billigare än vanligt...!! 0 Quote
barnholdt Posted June 20, 2006 Author Posted June 20, 2006 [citat=R.R Studio]:O:O!!...men hur??..... och det är ingen universal upgrade??... den är ju typ 70 % billigare än vanligt...!![/citat] Nope den gick på 49$ har jag för mig. 0 Quote
blood_boy Posted June 21, 2006 Posted June 21, 2006 i see it but i don't belive it.... talk about screwing the compitition... 0 Quote
Munthe Posted June 21, 2006 Posted June 21, 2006 Nja, uppdateringen 4.0->4.1 är 49$. Annars sänker dom den till 499$ nu som ett sista försök att få fart på försäljningen innan Apple lägger ned programmet. Shake har ju sålt enormt dåligt och de få användarna har envist rullat vidare på Apples betydligt dyrare Linux-version. 0 Quote
barnholdt Posted June 23, 2006 Author Posted June 23, 2006 Det Svenska priset landa på 4795sek. 0 Quote
erik.dv Posted June 25, 2006 Posted June 25, 2006 Vore intressant att höra hur det verkligen står till för Shake försäljningsmässigt. Givetvis har man inte sålt lika bra som de 500 000 registrerade Final Cut Pro användare som finns idag, men det känns ändå ganska välanvänt bland post-bolag. För just compositing är det 10 ggr mer flexibelt än After Effects exempelvis. Sen att Apple la ner Windowsversionen gör väl att ett segment inte hoppar på programmet. Om ryktena är sanna - att Apple plannerar lägga ner nuvarande programmet och utveckla en "next generation Shake" så kan det mycket möjligt ge en boost till programmet. Ett Shake med Motions interface som kan läsa FCP's projekt out-of-the-box med en FxPlug architectur... 0 Quote
barnholdt Posted June 27, 2006 Author Posted June 27, 2006 Tror att Shake kommer sälja otroligt bra nu under 6månader med tanke på att studentpriset ligger bra under 3000sek. Troligen många som tidigare bara drömt om att kunna använda detta verktyg kommer skaffa det. Även små produktionsbolag kommer säkert skaffa det för att de helt enkelt inte har råd att inte göra det. Projekt som de tidigare varit tvungna att säga nej tack till kan de ha chansen att nappa åt sig i viss utsträckning. 0 Quote
Munthe Posted June 27, 2006 Posted June 27, 2006 [citat=barnholdt]Tror att Shake kommer sälja otroligt bra nu under 6månader med tanke på att studentpriset ligger bra under 3000sek. Troligen många som tidigare bara drömt om att kunna använda detta verktyg kommer skaffa det. Även små produktionsbolag kommer säkert skaffa det för att de helt enkelt inte har råd att inte göra det. Projekt som de tidigare varit tvungna att säga nej tack till kan de ha chansen att nappa åt sig i viss utsträckning.[/citat] Vad skulle det vara för projekt som man är tvungen att tacka nej till för att man inte har Shake? 0 Quote
barnholdt Posted June 27, 2006 Author Posted June 27, 2006 [citat=Munthe][citat=barnholdt]Tror att Shake kommer sälja otroligt bra nu under 6månader med tanke på att studentpriset ligger bra under 3000sek. Troligen många som tidigare bara drömt om att kunna använda detta verktyg kommer skaffa det. Även små produktionsbolag kommer säkert skaffa det för att de helt enkelt inte har råd att inte göra det. Projekt som de tidigare varit tvungna att säga nej tack till kan de ha chansen att nappa åt sig i viss utsträckning.[/citat] Vad skulle det vara för projekt som man är tvungen att tacka nej till för att man inte har Shake?[/citat] Inte vet jag men en del på dvxuser.com har jublat över det nya priset och pekat på att de kan ta hem projekt som de varit tvugna att tacka nej till tidigare. För vidare info kan du kolla där och eventuellt snacka med dem ang vad för projekt de missat. 0 Quote
erik.dv Posted June 27, 2006 Posted June 27, 2006 En sak vore att man nu kan skicka in programmet i 6 stationer istället för 1... Man får nu till och med Shake för 1/2 priset av After Effects, eller mindre till och med. Beroende på vad man gör för projekt så kan jag mycket väl tänka mig ovan stämmer. Hade Shake kostat vad det gör idag för två månader sen så hade vi garanterat köpt två licenser istället för två keying-pluggar för FCP, exempelvis. 0 Quote
Munthe Posted July 1, 2006 Posted July 1, 2006 När användare säger att nu kan dom tacka ja till projekt dom tidigare behövt tacka nej till för att dom har fått händerna på den senaste versionen av en compositor så handlar det inte om någonting annat än återupprepningar av försäljningsfloskler dom hört hos återförsäljare eller i promotionmaterial för programmet i fråga. Människor som jag och Erik.dv får avancerat compositingarbete gjort hursomhelst. AE, Shake, Fusion, Combustion, Flame, Inferno whatever... man anpassar sig. Är en del i ett program eftersatt får man pilla lite mer bara eller uppfinna en smart work around baserad på praktisk erfarenhet och grundkänsla för problemlösning. Behöver man tacka nej till ett jobb för att man "bara" har AE och inte Shake är man In My Humble Opinion dum i huvudet, helt obegåvad och borde jobba med någonting helt annat. Sluta exponera att man är retarderad på dvxuser är en bra början. "Nu när jag har en Elextrolux 4000 behöver jag inte längre tacka nej till att dammsuga hemma." 0 Quote
erik.dv Posted July 1, 2006 Posted July 1, 2006 Nu är mitt "program of choice" för compositing After Effects. Men jag måste säga att det programmet är väldigt klumpigt i vissa sammanhang. Jag har bara nosat på Shake men för ren compositing känns det enormt mycket bättre. Men som Muthe säger: generellt handlar det om att lösa en uppgift och kan man sitt verktyg burkar man kunna jobba runt dess begränsningar eller köpa plugin för att lösa delar av tekniken. 0 Quote
Munthe Posted July 1, 2006 Posted July 1, 2006 Rent tekniskt är det ju väldigt få saker man inte kan göra med alla program. Det kanske är krångligare eller enklare att göra vissa saker men det mesta går. Är man riktigt jävla envis kan man göra det mesta med Photoshop. De FAKTISKA begränsningarna ligger oftast under programhuven. Vissa program klarar inte att jobba i 32bpc/floating point. Det kan vara en sån där sak som faktiskt gör att man måste tacka nej till ett jobb (...eller så köper man ett program som klarar det och använder det istället för att tacka nej). Även om 10-bit täcker de allra flesta behoven. Hur det skulle påverka killarna på dvxuser kan jag för mitt liv inte begripa eftersom dom pysslar med 8-bitars digitalvideo från en DV-kamera. Floating point och format som OpenEXR riktar sig ju enbart till filmfolk där källan är 4K 4:4:4 DI. Har Shake fått 3D-compositing ännu förresten? Jag skulle aldrig klara mig utan det. Använder det dagligen. 0 Quote
erik.dv Posted July 1, 2006 Posted July 1, 2006 Shake har fått 3D-compositing sen version 4.0 för lite över ett år sedan och har ett enormt mycket bättre stöd för högre bitdepths än After Effects och Photoshop. Dessas 32-bit float stöd är ganska begränsat. För de flesta ändamål räcker dock 16-bit. 8-bit är det väldigt lätt att få bandningar och andra hemskheter, det räcker sällan för mig. Även om originalmaterialet är DV/8-bit kan man ändå tjäna mycket på att jobba med 16/32-bitar. Hela videovärlden är 8-bit "on paper" men man vill generellt i post inte påverka dessa så mycket och då givetvis uppåt i bitdjup. OpenEXR och Floatingpoint riktar sig lika mycket åt post/3D som åt film. Som en sidonotering är det lite lustigt att fram tills version 7 av AE hade tom Motion (eller Preview i OSX!) bättre stöd för float-bilder ;) Men att kunna jobba i 16-bit eller rent av 32-bit float i post gör att man kan göra ENROMT mycket mer i postproduktion kontra 3D-renderingen. Man kan dra bilder oftantligt långt utan att de upplevs skadade eller förstörda. Rent tekniskt kan man dock ofta stöta på väggar i program. 3D ljussättningen i AE var i vart fall i version 6.5 värdelös då den bara renderades i 8-bitar (antar jag)0. Bandningar blev resultatet mycket lätt. Man kunde komma runt det genom 16-bit projekt och grain, typ. Jag vet inte om det blivit bättre i 7:an, men denna typen av begränsningar kan få en att byta arbetsmiljö eller i värsta fall behöva lägga ut projektet på någon annan som jobbar i en ren 3D-miljö ex. 0 Quote
barnholdt Posted July 1, 2006 Author Posted July 1, 2006 [citat=Munthe]Hur det skulle påverka killarna på dvxuser kan jag för mitt liv inte begripa eftersom dom pysslar med 8-bitars digitalvideo från en DV-kamera.[/citat] Döda inte budbäraren utan ta upp saken där om du vill ha mera insikt i den som sagt. Ang. DV-kamera så ser jag HVX200 som lite mer än en "DV-kamera". Men det är en annan diskution. 0 Quote
erik.dv Posted July 1, 2006 Posted July 1, 2006 Någon moderator borde flytta tråden till nyheter eller specialeffekter då Shake knappast har något med redigering att göra :) 0 Quote
Recommended Posts