Jump to content

Varför blir mina filmer så stora?

ThirddOracle

Recommended Posts

Jag har spelat in lite material genom att använda Fraps när jag spelar FEAR. Jag redigerar dem i Pinnacle Studio Plus 10.5. När jag redigerat färdigt filmen så är den ca 3 minuter och 16 sekunder lång. Och endå blir det hela 250MB när jag sparar filmen på hårddisken. Jag sparar i Windows Media format och har upplösning på HD 1280x712.

Vad är det som tar sådan plats? Förut när jag gjorde en film på 6 minuter så blev den endast på 79MB!

En andra fråga:

Vad rekommenderar ni för redigeringprogram:

Adobe Premiere Pro?

Pinnacle Studio Plus 10.5

Sony Vegas 6.0

En tredje fråga:

Vad använder man Adobe After Effects till?

riktlinje, pal- 720 x 576... mer än så är väl ganska overkill om du inte tänkt distribuera i HD-format till dom ska se den... men hur många är det just nu? för en film i FEAR... (hur lyckades du captura i den upplösningen förresten? kraftfull dator?) dvd kör ju i pal eller ntsc... du klarar dig säkert med dvd-kvalitet än så länge antar jag...

Har du ställt in alla komprimeringsinställningarna på samma sätt förresten?

fråga två, kan ej svara, har bara kört PPro och FCP...

tredje frågan, om AE... man kan fråga sig det... vad ska man med en penna och ett papper till? De flesta skriver matnotor med det, picasso gjorde konstverk... AE kom från början till för att sammanfoga lager med bildsekvenser, det är ett compositingprogram. Premiere är ett redigeringsprogram.

visst man kan göra båda sakerna i både AE och PPro, men det är inte att rekommendera eftersom dom är så pass specialicerade på sin egen grej.

Adobe själv kan ju förklara närmare...;)