Gå till innehåll

Kaneror som filmar i högupplöst 16:9


timofej

Recommended Posts

Hej!

 

Går i tankar på att förnya min videokamera (6 år gammal Sony Digital8) men har stött på lite svårigheter. Mitt krav är att kameran ska ha "äkta" 16:9 filmningsläge. LCDn ska också ha detta förhållande. Tyvärr tycker jag att det är svårt att sortera bort kamerorna som inte uppfyller dessa krav. Även på tillverkarnas hemsidor finns det sällan indikation om 16:9 är "standarden". Har någon tips på hur man kan finna sådana kameror? Gärna från olika tillverkare (de största i alla fall).

 

Mina övriga önskemål:

 

Kameran ska ha:

1. MiniDV

2. Filmning i högupplöst 16:9

3. DV-in och ut

4. LCD med 16:9 förhållandet

4. Sökare

5. Bildstabilisering (elektronisk duger)

6. Tillfredställande bildkvalitet

7. Kompakt

 

Det är bra om kameran har men inget krav:

1. Rätt ok zoom

2. Inbyggd belysning för video

3. Relativ ny kamera (nyare än 6 månader eller något)

 

Inte viktigt alls = vill inte betala för det:

1. Stillbilder (vill helst slippa finessen helt)

2. Inprogrammerade scener och videoeffekter/övergångar

3. LCD storlek

4. Sökaren i färg

5. Digital zoom

 

Kom gärna med förslag vilka kameror uppfyller kraven. Men som sagt, jag skulle kunna sortera kamerorna själv om jag bara kunde urskilja kameror med "äkta" 16:9 filmtagning + LCD.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=barnholdt]Hejsan!

 

Vad menar du med filma i högupplöst 16:9? Är det någon form av HDkamera du söker eller en vanlig DVkamera?[/citat]Jag menar att 16:9 formatet inte ska uppnås genom beskärning av 4:3 formatet = lågupplöst bild.

 

Det är faktiskt lite svårt att beskriva vad jag menar. Ursprungligen sa jag att kameran ska ha en CCD/CMOS i 16:9 förhållandet. Men det visade sig att vissa kameror (Panasonic GS500 t.ex.) hade sensorn i 4:3 men filmade i 16:9 ändå utan att beskära några pixlar. Sedan sa jag att jag ville ha en kamera som utnyttjar hela sensorn. Men det visade sig att sensorerna ofta är större än levererad videobild. Detta är för att kompensera för vibrationer till exempel (elektronisk bildstabilisering). Till slut stannade jag på ”högupplöst bild”. Det har visat sig att det är också missvisande iom att det finns HD kameror. :-) Jag kanske ska formulera det om till ”medelupplöst” för att markera skillnad mellan beskuren 4:3 bild och riktigt högupplöst bild (HD kameror).

 

Exempel på sådana kameror är som nämnt ovan GS500 eller Sony HC96E. Men som sagt vill jag titta även på andra modeller/märken. Sådan är jag – jag måste titta på varje modell som motsvarar mina krav innan jag bestämmer mig. Tänk om man missar något som är bättre? ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur ställer sig föregångaren till GS500? GS400 ska tydligen ha mera manuella funktioner än GS500.

 

Ända kameran jag kom på som inte är HD och kan möta alla dina samtliga krav tycks vara Canon XL2. I övrigt kan inte jag komma på någon kamera som har allt det du söker och inte är HD/HDV.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=barnholdt]Hur ställer sig föregångaren till GS500? GS400 ska tydligen ha mera manuella funktioner än GS500.

 

Ända kameran jag kom på som inte är HD och kan möta alla dina samtliga krav tycks vara Canon XL2. I övrigt kan inte jag komma på någon kamera som har allt det du söker och inte är HD/HDV.[/citat]Hehe, det är svårt att kalla XL2 kompakt.:-) Alltså är önskemål #7 inte uppfyllt. :-)

 

GS500 ligger faktiskt på gränsen i sin storlek. Om den var lite mindre skulle jag kanske inte fundera så mycket och köpt den.

 

Men varför säger du att det inte finns kameror förutom HD som uppfyller mina krav? GS500 och HC96 är exempel på sådana kameror även om de är rätt olika.

 

[citat=henrikjensen]Kolla in Sony HDR-HC1[/citat]Tyvärr är HD kamerorna från SONY ganska stora. Men även om jag bestämde mig för en sådan tror jag att HC3 är både bättre och billigare. Dessutom är jag inte helt säker på att jag vill ha en HD kamera => större jobb med videoredigering och lagring. Blue Ray och HD DVD har inte slagit genom precis än. :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=timofej]Hehe, det är svårt att kalla XL2 kompakt.:-) Alltså är önskemål #7 inte uppfyllt. :-)

 

 

Men varför säger du att det inte finns kameror förutom HD som uppfyller mina krav? GS500 och HC96 är exempel på sådana kameror även om de är rätt olika.[/citat]

 

Sorry jag missa #7 :P

 

Att jag inte kan komma på flera är absolut inte samma sak som att det inte skulle finnas andra. För övrigt peka jag ju även lite på GS400 men den är ju större än GS500, så vem bryr sig. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, tack så mycket för hjälpen. Eftersom jag inte hittat något sätt att sortera bort icke 16:9 kameror blir det GS500 som verkar ha fått ganska positiv kritik.

 

[citat=henrikjensen]HC1:an är inte ens 20 cm. Den är bättre än HC3:an, kolla in dvinfo.net forumet där har dem jämfört. Det är meningen att HC3:an ska vara en upgrade eller den "nya" modellen, men den är generellt sämre, och har mindre manuella funktioner.[/citat]Aha, då har jag inbillat mig fel att kamerorna är ännu större än GS500 vilken som sagt ligger på gränsen. Är mycket på resande fot därför känns det mödosamt att släpa en kameraväska med sig hela tiden. Vill helst att den ska rymmas i fickan. Dessutom som jag sa ovan finns det inga media (förutom Mini DV tapen förstås) som man kan lagra HD material på vilket försvårar lagring och distribution. GS500 it is! :-) Tack en gång till för er tid! :-D

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=timofej]Dessutom som jag sa ovan finns det inga media (förutom Mini DV tapen förstås) som man kan lagra HD material på vilket försvårar lagring och distribution.[/citat]

 

Det är inte helt riktigt, alla som kör FCStudio kan idag bränna skivor med HD som kommer gå att spela upp i både HDDVDspelare och vad det nu var den andra standarden hette.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=barnholdt]Det är inte helt riktigt, alla som kör FCStudio kan idag bränna skivor med HD som kommer gå att spela upp i både HDDVDspelare och vad det nu var den andra standarden hette.[/citat]Jasså? Det visste jag inte. :-) Hurpass mycket HD material ryms på en DVD skiva då?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...