Jump to content

Tracking motion AE

kalle112
 Share

Recommended Posts

Jag har trackat ett objekt som rör på sig i AE. Sedan skapade jag en ny "solid" och la till "write-on" effekten och därefter valde jag "pick-wip" och drog den till "attach point" i videoklippet. Jag vill alltså skapa en scen där en linje dras i exakt samma rörelse och position som objektet rör på sig.

Men här kommer felet in: Linjen som ritas efter objektet som rör sig hamnar inte i exakt samma position som jag trackat...istället hamnar den lite snett ner till vänster. Linjen skapas i samma takt som objektet rör sig men inte på samma position. Hur kan jag fixa det här? Har provat och provat men aldrig löst problemet!

eh, det spontana jag tänker på är att anchorpointen har blivit förskjuten mot för hur du vill ha den. Den pointen är vart centrum är på det effektlagret som du vill att det ska ritas från... vet ej mer exakt då det börjar bli svårt att tänka rakt vid den här tiden på dygnet... men kolla upp den saken så länge...

jag har länkat samman "brush position" med "attach point" vilket är exakt så man ska göra enligt tutorialen (följer minority report-tutorial från extreme).

Värdena är exakt samma mellan dessa två punkter men dom beter sig olika...

Borde kanske även tillägga att när jag trackat klart objektet så kan jag inte trycka på "apply-knappen" eftersom den inte är aktiv...Dock så fungerar trackingen som den den ska, men det är alltså paint-effekten som inte funkar!

Edit, "apply knappen" lyser upp om jag lägger till en solid...men inte annars...