Jump to content

Analysprojektor

TomStac

Recommended Posts

Funderar på att lägga ett bud på en LW International Analysprojektor för 16mm film. Har sökt med lykta efter info angående denna och andra analysprojektorer men hittar inget med substans, förutom att forskare gärna använder dessa för att analysera inspelat material (botanik, etc.) i minsta detalj.

Vad jag har förstått har den större möjligheter att manipulera den projicerande hastigheten (från en eller ett par bildrutor/sek till 18 eller 24), både framåt och bakåt. Man kan t.o.m. se bildruta för bildruta.

Vad jag då har fått för mig att detta lämpar sig ganska väl om man vill detalstudera scener inför en grovklippning. Den kanske t.o.m. kan vara ett fullgott alternativ till en traditionell betraktningsapparat (viewer), som jag också äger.

Är jag helt ute och cyklar? Är analysprojektorer helt värdelösa för att kolla igenom tagningar?

Jag har sett att analysprojektorer har ganska korta armar (för spolarna). Jag antar att man inte kan ha de större spolarna, eller har jag fel? Men det gör väl inget om man endast skall använda projektorn till att kolla igenom sina tagningar inför klippning?