Joachimr Postad 22 maj 2006 Postad 22 maj 2006 Jag planerar att göra ett inköp till vårat musikbolag av utrustning så att vi kan göra våra egna videos utan att behöva känna tidspress mm. Det här är helt nytt för oss och jag skulle vilja veta vad ni skulle köpt. Den budget jag tänkt är 80000kr ink moms men då ska även ljus. en dator samt program och kamera. Jag har sneglat på en HDV Kamera. Idag har vi en DV SONYHC32E och vad jag förstått så kan man inte få någon kvalitet med denna. Jag vill arbeta i adobes programvaror när vi har arbeta i fotoshop i flera år. Vi vill kunna filma så att man kan få slowmotion utan hack. Kom med förslag och kan man få bra videos med elements programmen. Vi är även ute efter sammarbete med någon som kan redigera och filma men som själva saknar utrustning. JR 0 Citera
j3n5 Postad 23 maj 2006 Postad 23 maj 2006 80000:- är för lite för era krav. Endast Sony har en HDV-kamera som klarar priskraven, med ljus och dator.. 0 Citera
Joachimr Postad 23 maj 2006 Författare Postad 23 maj 2006 Kamera runt 55000 Dator, bygger själv. delar för ca 10000 (skärm finns) Program adobe premiere 12000 Ljus 5000 Så är det räknat i det grövre. Kan man få en kamera osm leverear en kvalitet som funger i denna prisklas. Om inte hdv vad annars som ger kvalitet. 0 Citera
kingen Postad 23 maj 2006 Postad 23 maj 2006 Får kameran kosta runt 55000 så köp sonys HVR-Z1E, denna kamera är riktigt grym ligger kring 57000 ny,den blir mest troligt mitt val nu när formatbyte närmar sig. Ljus 5000 låter påtok för lite,fast det brukar gå att hitta ett beggat rödluvekit runt den summan.men tänk på att ljus inte är speciellt dyrt att hyra vilket brukar vara den isärklass smartaste lösningen! 0 Citera
j3n5 Postad 23 maj 2006 Postad 23 maj 2006 Dator + ref.monitor + ljud brukar inte gå på 10000:-. Referensmonitorer kanske ni dock har om det är frågan om ett skivbolag. De ska dock gärna vara kalibrerade för aktuell dator. Det är väldigt viktigt att ha en bra monitor att kolla bilden på. Men jag är mest orolig för ljusbudgeten. Bra ljus som håller för HD-sändning kostar skjortan. Kingen har rätt som säger att man ska hyra efter aktuell situation. Personligen tycker jag inte readheads räcker till mer än om man vill ha lite B-aktig känsla i filmen. /jens... 0 Citera
sound_front Postad 23 maj 2006 Postad 23 maj 2006 Så redhead ger en "B-aktig" kännsla skriver du. Hur menar du då? är det att plasthöljet är rött eller är det glöd ljuset du inte gillar? hehehe 0 Citera
j3n5 Postad 23 maj 2006 Postad 23 maj 2006 Snarare att ljuset inte räcker till om man vill ljussätta en scen med flera bandmedlemmar t ex. Tycker det är svårt att få ljuset där man vill med endast tre lampor.. /jens... 0 Citera
cikura Postad 24 maj 2006 Postad 24 maj 2006 Jag tycker redhead ger gult ljus som faan! Sen får man inte glömma bort att redhead är mycket stark och svår att jobba med, om man är nybörjare! 0 Citera
sound_front Postad 24 maj 2006 Postad 24 maj 2006 Kompendium? varaför bara tre, och varaför bara redhead då? hmm Du Jens, testa filtrera ljuset. för ja det är ett varmt glöd ljus. Men det har dom flesta lampor då det inte är HMI, Kinoflow eller liknande. [citat=j3n5]Snarare att ljuset inte räcker till om man vill ljussätta en scen med flera bandmedlemmar t ex. Tycker det är svårt att få ljuset där man vill med endast tre lampor.. /jens...[/citat] 0 Citera
Danell Postad 24 maj 2006 Postad 24 maj 2006 Skulle nog investera såhär: Kamera: Sony HDR FX1 37 000:- Riktig jävla pärla. Ni kan ju köpa den större varianten men skulle nog spara pengar och köpa denna. Dator: kolla på http://www.scandinavianphoto.se för något mellan 15 000:- och 25 000:- (på för 25 räcker för att redigera HD, vilket du troligtvis inte kommer kunna göra med en för 10) Programvara: Självklart Adobe! Om du studerar så kan du skaffa hela feta paketet för 9 000:- med CSN-kortet eller om du nu känner någon som studerar. Det är 70% rabat på det vanliga priset (!) Annars går väl bara Premiere på 10 000 nytt eller 4 500:- på CSN. Ljus: Vet faktiskt inte vad som är bra så om det är något som kan detta så hjälp gärna även mig för jag skulle också behöva köpa några. Men det enda jag veta är att det för det mesta går lika bra med rätt valda byggarbetslampor och lite fantasi. Det har funkar länge för mig! Nu bara en fråga: Vart fan har ni fått 80 000:- från? Det är mycket penga! 0 Citera
henrikjensen Postad 1 juni 2006 Postad 1 juni 2006 Danell Dator kan man få mycket billigare.. om man kör PC.. AMD 64, 3,4 Ghz finns för UNDER 10.000. Jag sitter med en sån i music studio och kör Pro Tools. Jag tycker den går bättre än G5:orna som jag arbetat med tidigare.. Jag redigerar även bild & film med den, men har inte gjort någon gämförelse med Mac där och de visst är där skillnad på musik och ljud, men man behöver inte ha Mac för att det är poppis det är en sak som är säker.. Jag har köpt till 2gb extra Ram som kostade 1.500. kanske bör tilläggas. J3n5 ..skriver att man ska kalibrera högtalarna(monitorerna) till aktuell dator. eh, Nej! datorn har i princip ingenting med ljudet att göra. Om jag kopplar in min stärkare, audio interface och monitorer till vilken dator som helst så låter det exakt likadant i samma rum. Det är rummet man ska anpassa. Håll inte på med högtalar kallibreringar, det ställer bara till. 0 Citera
Danell Postad 2 juni 2006 Postad 2 juni 2006 Självklart ska man ha PC. Jag bryr mig inte om vad alla säger om Mac, jag hatar det! Men om man ska redigera HD i större projekt och också hålla på med avanserade effekter i HD så skulle jag lägga ner lite mer pengar på datorn än 10 000 för att det inte ska bli segt som fan... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.