Jump to content

Hur göra med alphakanal?

lilla_farbrorn

Recommended Posts

Har precis slutfört min första 3d-animering på en robot som jag vill sammanfoga med ett filmklipp. Jag jobbar i 3d studio max och har egentligen ingen koll på hur det fungerar då min lärare är väldigt opedagogisk. :p

Jag vet att för att få en alphakanal så kan man lämpligtvis rendera i Animering Millions of colors+, då får man med RGBA och tror jag att jag lyckats med. Bakgrunden blir då svart i materialet om man öppnar med QT player.

När jag sedan importerar i cobustion eller ae verkar inte alphalagret följa med, eller så har jag missat nåt. Vad behöver man göra i ae för att ta bort det svarta? När jag väljer att se enbart alphan blir det bara vitt.

Har jag missat nån inställning i 3dsm? Jag undviker helst att Luma Keya, då det blir jävligt fult. Nu har jag inte tillgång till 3dsm hemma, men jag har filen här. I värsta fall ber jag någon med lite tid över att rendera ut filen åt mig - korrekt denna gång. Be om min mailadress i så fall, om nån är villig att vara så godhjärtad.

Jag vet att det är en nybörjarfråga, men jag verkar inte hitta nåt vettigt svar på varken google eller i manualerna.

Tack på förhand

Jag har löst problemet. Burken jag sitter på har tydligen en gammal version av Quicktime och därför gick det inte att rendera med alpha. Jag renderade istället ut i en tifsekvens som jag sedan collapse:ar i combustion.

Nu har jag dock en till fråga om alpha. Hur definerar man den? Säg att jag har redigerat effekter ovanpå ett klipp som sedan ska kunnas redigeras ut utan grundmaterialet under, hur gör jag då? räcker det med att ta bort klippet? Är det svarta under alltid transparent om man renderar med alpha?