lastrand Posted May 22, 2006 Posted May 22, 2006 Passar på att posta mitt första inlägg här på forumet då jag har lite strul med After Effects 7 som jag installerade häromdagen. Installationsprocessen gick smärtfritt, men då jag startade upp programmet första gången hängde sig processen (hade något med OpenGL att göra) och jag avbröt efter ca. 1½ minut. Efter omstart av datorn så startade AE7 helt normalt och trodde då att allt var okej. Har börjat lära mig programmet från grunden med hjälp av en av TotalTraining.coms instruktionsskivor, men då jag första gången skulle rendera en enkel filmsnutt tog det en fasansfullt lång tid att göra det, ja, så lång tid att AE7 kraschade. Kommer inte ihåg det exakta felmeddelandet, men det hade med OpenGL att göra. Går jag in i Preferences och kollar hittar jag under OpenGL Information följande: "Version: 1.5.4581 WinXP Release-Failed to Initialize". Kan nämna att grafikkortet är ett ATI Radeon 9550 (256 MB) och att burken har 2048 MB i RAM. Vad jag skulle vilja ha tips om är vad det kan vara som är orsaken till problemet. Kanske någon annan som råkat ut för exakt samma sak och vet vad lösningen är. Kan nämna att jag titta på Adobes hemsida och får intrycket att detta inte är ett helt ovanligt problem, men istället för att på vinst och förlust avverka de möjliga felkällor Adobe listar kunde det vara intressant att veta om någon möjligtvis kan förkorta felsökningstiden genom att peka på vad den troliga felkällan är (det är i alla fall inte en konflikt med en skärmsläckare). Med andra ord, tips mottages tacksamt! :-) 0 Quote
Ior Posted May 22, 2006 Posted May 22, 2006 Välkommen till forumet! :bire Testa att ominstallera ATI Catalyst (drivrutinerna för grafikkortet) och/eller inaktivera OpenGL i After Effects. Man måste inte utnyttja OpenGL i AE. 0 Quote
Rogge Posted May 22, 2006 Posted May 22, 2006 Ditt grafikkort stöds inte officiellt av AE7, så ett tips som kan vara värt att pröva är: 1. Stäng AE7 2. Öppna mappen C:\Program\Adobe\Adobe After Effects 7.0\Support Files\Plug-ins\Standard\Extensions 3. Byt namn eller flytta på filen OpenGL3D.AEX. 4. Starta om AE7 och prova att rendera ut något. Om du byter namn på OpenGL3D.AEX så är det viktigaste att du byter filändelse, dvs döper om den till tex OpenGL3D.AEX.OLD. Använd INTE filändelsen AEX om du byter namn på filen. Vad jag läst på många ställen så hjälper det inte ens att i AE7's Preferences stänga av OpenGL. Att se till att AE7 öht inte kan ladda OpenGL3D.AEX är den enda lösningen för många, med eller utan godkänt grafikkort när OpenGL börjar strula. Ditt kort bör fö fungera utmärkt med AE7, förutom att du inte kan utnyttja OpenGL och dom fördelar det kan ge. :) Edit: Förtydligade ang filändelsen AEX 0 Quote
lastrand Posted May 22, 2006 Author Posted May 22, 2006 Tack för tipsen, ska försöka undersöka det närmare under morgondagen. Rogge: jag lade också märke till att mitt grafikkort inte nämns på Adobes hemsida, frågan är ju dock varför (hade fram till några dagar sedan knappt ens hört talas om OpenGL!). Kollar jag inställningarna för kortet finns där en OpenGL-flik, men kan inte direkt påstå att det gör mig det minsta klokare vad som där sägs. 0 Quote
lastrand Posted May 22, 2006 Author Posted May 22, 2006 Bara en snabb uppdate: testade din metod Rogge och plockade helt sonika bort OpenGL3d-filen från AE-mappen. Rendering funkar nu utan felmeddelande eller konstigheter. Testade som snabbast en färdig övningsprojektfil som resulterade i en 151 MB stor avi-fil. Renderingen av denna tog 46 sekunder. Om detta är acceptabelt snabbt eller snuskigt långsamt har jag inte en aaaaaaning om..! :-) För tillfället tror jag dock att jag nöjer mig med din lösning, Rogge. Tack i alla fall för hjälpen! 0 Quote
Rogge Posted May 22, 2006 Posted May 22, 2006 Bingo! :) Att plocka bort OpenGL-pluggen brukar lösa dom där problemen galant. Kul att det fungerade! 0 Quote
lastrand Posted May 22, 2006 Author Posted May 22, 2006 Rogge, när jag ändå s a s har dig på tråden skulle jag få kunna fråga dig en annan sak om AE som inte är relaterat till grafikkortet? Som tidigare sagts var det bara ett par dagar sedan jag för första gången bekantade mig med AE och jag måste tillstå att jag känner mig lika exalterad som den dagen jag för ganska många år sedan öppnade Photoshop första gången. Har än så länge bara skrapat lite på ytan, men en fråga som dök upp ganska omgående rör arbetsflödet. Jag har sett att en projektfilm kan renderas till en mängd olika format. Låt oss säga att jag skapat ett projekt i PAL-format (ex. 720x576 px) som jag i slutänden vill kunna presentera på DVD. Jag utgår kallt ifrån att AE inte kan spotta ur sig vob-filer, så hur bär jag mig i grova drag åt? Ska man ex. välja Quicktime som slutformat och sedan meddelst ett annat (Adobe-)program konvertera till vob-format? Om du har tid och lust (och kunskap!) att peka mig i rätt riktning skulle det uppskattas väldigt mycket! ;-) 0 Quote
Rogge Posted May 23, 2006 Posted May 23, 2006 AE kan inte rendera ut till .vob, så du har helt rätt. Jag hade renderat ut som antingen DV-avi eller mpeg2 som jag sedan skulle ta in i tex Adobe Encore DVD. Vilket man väljer är mest en smaksak men om du har gott om plats på DVD'n så är hade jag renderat ut till mpeg2. Om du har lite plats på DVD'n är DV-avi bra då Encore kan se till att koda materialet så att det får plats utan problem. Quicktime hade jag nog undvikit av två anledningar: Encore 1.x måste koda om materialet när man importerar det vilket kan ställa till problem om man vill lägga till mer senare. Encore 2.0 har stora problem med Quicktime och vägrar stängas av när någon Quicktime finns i programmet. Det är något som förhoppningsvis rättas till snart. I Encore 2.0 behöver man inte koda om Quicktime när man imoprterar det vilket är en jättestor fördel. Men att inte kunna stänga av programmet är en större nackdel tyvärr. En del användare har inga eller mindre problem med Quicktime och Encore 2.0, så prova och se. Så, jag hade exporterat DV-avi eller mpeg2. DV-avi är bättre om du skall sätta kapitelmarkeringar på filmen i Encore då man bara kan sätta kapitelmarkeringar på I-frames i mpeg2 vilket kan begränsa en liten aning. Adobe Encore DVD 2.0 0 Quote
lastrand Posted May 23, 2006 Author Posted May 23, 2006 Okej, det låter som om jag absolut måste försöka ta en närmare titt på Encore. Bara en snabb följdfråga (lovar att hålla snattran sedan..!): sent inatt surfade jag i ett halvsovande stadie runt och hittade ett par program som verkar klara konverteringen jag nämnde, TMPGEnc XPress och ConvertXToDVD. Är det program som s a s bleknar i skuggan av Encore, eller skiljer sig deras användningsområde från Encores? Kunde vara kul att veta så man inte slänger ut tid och resurser på program som man senare växer sig ur väldigt snabbt. 0 Quote
Ior Posted May 23, 2006 Posted May 23, 2006 [citat=lastrand]Okej, det låter som om jag absolut måste försöka ta en närmare titt på Encore. Bara en snabb följdfråga (lovar att hålla snattran sedan..!): sent inatt surfade jag i ett halvsovande stadie runt och hittade ett par program som verkar klara konverteringen jag nämnde, TMPGEnc XPress och ConvertXToDVD. Är det program som s a s bleknar i skuggan av Encore, eller skiljer sig deras användningsområde från Encores? Kunde vara kul att veta så man inte slänger ut tid och resurser på program som man senare växer sig ur väldigt snabbt.[/citat] Encore är ett fullt DVD-kompileringsprogram som du inte växer ur i första andra taget. ;) 0 Quote
Rogge Posted May 23, 2006 Posted May 23, 2006 Jag håller på Encore DVD! :) TMPGEnc XPress kodar bara om materialet till tex mpeg2 vilket är det format som krävs för att bränna DVD. Du kan alltså inte lägga till menyer eller bränna en DVD i TMPGEnc XPress. ConvertXToDVD kan du iofs göra menyer och bränna DVD's med och efterssom jag inte använt det själv kan jag inte säga varken bu eller bä. Men precis som Ior säger så växer du inte ur Encore på lååång tid. Ladda ner testversioner och prova dig fram. Efterssom du redan är inne på Total Trainig så kan jag rekomendera dom om du vill lära dig Encore snabbt samt behärska det. Total Training till Encore DVD 2.0 skall släppas i juni sa dom när jag pratade med dom sist. En annan fördel med Encore är att du kan exportera kapitelmarkeringar direkt från AE eller Premiere Pro direkt till Encore vilket spar tid samt tex kommandot Edit Original och Edit Menu in Photoshop. 0 Quote
lastrand Posted May 23, 2006 Author Posted May 23, 2006 Kanon, då skall jag definitivt kolla in Encore! Har bara haft tillfälle att kolla in ett fåtal av TT:s "förstahjälps"-skivor än så länge, men intrycket so far är väldigt bra. Detsamma gäller för övrigt också Lynda.coms utbud. Tackar er alla för hjälpen och råden (och ber om ursäkt för att mina följdfrågor förde tråden lite off topic)! :-) 0 Quote
Recommended Posts