Gå till innehåll

Nizo 3056


JonasK

Recommended Posts

Hej,

 

jag har läst forumet en tid, men detta är mitt första inlägg. Anledningen till detta inlägg är att jag hittade en Nizo 3056 Super-8 på en loppis häromdagen. Den verkar vara i fint skick, och den låter och lyser när man stoppar i batterier. Jag undrar om det är någon här på forumet som har erfarenhet av denna kamera, och om det är något särskilt som man skall tänka på vid handhavandet av just denna modell?

 

Och enligt vad jag har förstått har Kodak bytt ut en gammal trotjänare till film mot en annan, och att det kan vara osäkert hur denna nya film fungerar i olika gamla Super-8-kameror? Är det någon som vet hur det ligger till med min Nizo i det här fallet?

 

Sedan undrar jag var man kan hitta remote-kablar till dylika kameror. Det var inga tillbehör med kameran förutom bruksanvisningen. Jag hade ju tänkt animera, och jag tycker film verkar vara tuffare än video. Är det någon form av standardkablar man kan använda?

 

Jag är ju faktiskt helt grön på foto/filmområdet, men hoppas kunna lära mig en del genom experiment. Dock är jag medveten om att jag kanske tar mig vatten över huvudet när jag börjar med super-8, men jag hoppas också att jag genom att börja med just detta format börjar tänka mer ekonomiskt och planeringsmässigt redan från början.

 

Nåväl, jag får lusläsa de äldre trådarna igen och se om jag missat någon viktigt information. Annars hoppas jag att jag skall kunna få ny och användbar information från de till synes kompetenta medlemmarna här på forumet.

 

--

mvh

Jonas

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=JonasK]Hej,

Och enligt vad jag har förstått har Kodak bytt ut en gammal trotjänare till film mot en annan, och att det kan vara osäkert hur denna nya film fungerar i olika gamla Super-8-kameror? Är det någon som vet hur det ligger till med min Nizo i det här fallet?[/citat]

 

kanske har du lite tur, men din Nizo fungerar med the nya ektachrome 64t filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...