Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Problemet!

Fått en DVD som jag ska bränna x antal kopior av. DVDn kom till mig som en isofil. efter bränning finns bara menyer och filmen med bild inget ljud.

Olika försök jag gjort

1. Brännt isofilen med roxia easy cd creator

2. Brännt isofilen med nero

3. Öppnat isofilem med deamontolls och sedan sparat ner vobfilerna. Sedan har jag skapat ett nytt projekt i Nero och lagt vobfilerna i video ts.

Inegt av detta fungerar. Jag får ljud i menyerna men i själva filmen finns inget ljud utan bara bild.

När jag öppnade isofilen med deamontools i Vlanspelaren och körde den på datorn så fungerade det.

Finns det något annat sätt jag kan göra. Är DVDfelgjord från början ska jag bränna med något annat program?

Är mycket tacksam för snabbt svar.

Fredrik

Postad

Har du testat DVD:n på olika DVD-spelare?

Är det bara i datorn du testat din DVD?

När jag bränner ISO-filer gillar jag DVD-Decrypter. (tror inte det heter DVD-Decrypter längre utan dem har nog bytt namn)

/simon

Postad

Det är bara isofilen som jag fått att fungera med ljud i datorn när jag bränt ut den som en DVD för att köra i DVDspelaren kommer inget ljud.

Nej bara provat i en men vill ju att den ska fungera i alla. Det är inte jag som gjort själva DVD utan jag ska bara duplicera den. Har fått en isofil att duplicera.

DVDencrypter är det det som heter imageburner? i så fall har jag precis laddat ner det och ska se i fall det fungerar.

Fredrik

Postad

[citat=filmlabbet]Nej

med imageburner blev det samma fenomen tyvärr.

bara bild men inget ljud

Fredrik[/citat]

Det är inte bara så att DVD-spelaren väljer fel ljudspår i filmen? Vilket format är ljudet i?

Postad

Hej

Det vet jag inte då jag inte har gjort filmen/DVDn själv. Kan dock ta reda på det.

Men är det inte bara ett ljudspår. Borde vara det. Kan kolla det med.

Går inte att väla ljudspår i alla fal försökte det.

En kanske dum fråga men spelar det någon roll vart isofilen ligger på datorn. På min interna hårddiska eller på den externa? Har bara bränt fårn den externa ska testa att flytta filen.

Fredrik

Postad

[citat=filmlabbet]Hej

Det vet jag inte då jag inte har gjort filmen/DVDn själv. Kan dock ta reda på det.

Men är det inte bara ett ljudspår. Borde vara det. Kan kolla det med.

Går inte att väla ljudspår i alla fal försökte det.

En kanske dum fråga men spelar det någon roll vart isofilen ligger på datorn. På min interna hårddiska eller på den externa? Har bara bränt fårn den externa ska testa att flytta filen.

Fredrik[/citat]

Det kan inte ha någon betydelse på var filen ligger.

Jag kan tänka mig att det är DTS-ljud som VLC hittar en avkodare för i Windows, men som inte stöds av din DVD-spelare. Återkom gärna när du vet vilket ljudformat det är.

Postad

Hej

Kan inte tänka mig att det är DTSljud på denna filmen då den är en amatörfilm.

Min DVD har dessutom DTSdecoder så det ska inte vara något problem.

Men som sagt ska ta reda på mer info

återkommer

Fredrik

Postad

[citat=filmlabbet]Hej

Kan inte tänka mig att det är DTSljud på denna filmen då den är en amatörfilm.

Min DVD har dessutom DTSdecoder så det ska inte vara något problem.

Men som sagt ska ta reda på mer info

återkommer

Fredrik[/citat]

Skriv gärna ut allt sånt här du vet redan från början, så slipper jag spekulera om sånt som du redan vet. :)

Postad

ok

det är en amatörfilm som jag ska duplicera

den är gjord av glada studenter.

DVDn är tror jag gjord i dvd labs pro ( det heter väl så )

Jag har fått en isofil av själva dvdn som jag försökt bränna med olika program med lite framgång då ljudet inte finns med men bilden

där står jag nu.

Fredrik

Postad

[citat=filmlabbet]Jag har fått en isofil av själva dvdn som jag försökt bränna med olika program med lite framgång då ljudet inte finns med men bilden

där står jag nu.[/citat]

Kolla upp med den/dom du fått ISO-filen ifrån och fråga om dom kan bränna filmen och få med ljud. Om dom lyckas, ta reda på vilket program dom gjorde DVD'n/ISO-filen i.

Har du kollat att den DVD-spelare du spelar upp på kan spela upp andra DVD's och få med ljudet? Det kan ju vara någon sladd som glappar på DVD-spelaren.

Postad

Jag har kollat min dvd och den spelar upp ljud från andra filmer både sådana som jag gjort själv och köpfilmer.

Jag har inte fått tag i han som gjort den men mailat och frågat om han bränt ut en kopia. hoppas få svar snart

Fredrik

Postad

[citat=filmlabbet]...och frågat om han bränt ut en kopia. hoppas få svar snart[/citat]

Kolla också att han brände en kopia med just den ISO-fil som han skickade till dig. Om han bränt en kopia direkt, alltså inte från ISO-filen, från det program han gjorde DVD'n i, tex Encore DVD, så kanske det fungerade. Sådant kan vara värt att kolla upp.

Postad

Ljudet är i .mpa format

Det vet jag inte vad det är brukar köra pcm eller mpeg layer 2 audio 192 kbits

han har samma problem med ljudet vid bränning från dvd programmet och isofilen.

Fredrik

Postad

bra fråga

vad spelar det för roll?

jag tror att den är pal men är ej hundra

Fredrik

ps. filmen går att spela med vlc spelaren. men han som gjort filmen var medevbeten om detta problem men sa inget om det förrän jag frågade om det.

Postad

[citat=filmlabbet]vad spelar det för roll?[/citat]

Glömde visst skriva det... *host*

I hjälpen till Encore DVD står det: "Note: NTSC discs must contain either PCM Audio or Dolby® Digital; they cannot contain only MPEG audio. This restriction does not apply to PAL discs.

Så ljudformatet .mpa på en NTSC-disc verkar inte fungera. Jag är ganska säker på att det gäller även alla andra DVD-authoringsprogram och inte bara Encore DVD. Sen hur det fungerar i praktiken, om man tex har både .wav och .mpa, vet jag inte.

[citat=filmlabbet]...men han som gjort filmen var medevbeten om detta problem men sa inget...[/citat]

Hmm, han verkar inte speciellt seriös tycker jag.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...