kalle112 Postad 9 maj 2006 Postad 9 maj 2006 1)Hur gör jag om jag vill få en mask att se lite mer jämnare vid kanterna så att den inte ser så spetsig och kantig ut? 2) Jag har ett klipp där en person håller i ett vapen och skjuter. Jag har gjort en flamma till vapnet och vill nu att ett ljus ska komma över personen. Hur gör jag? Ska jag skapa en ny solid och vad gör jag sen eller hur går jag tillväga egentligen? 0 Citera
karlssons klister Postad 9 maj 2006 Postad 9 maj 2006 1 : http://www.mapont.se här kan du hitta smink som täcker kanterna på masker skulle jag tro. 2: På Photoshop kan man göra sådant. Prova, det finns nog massor av tutorial om sånt på nätet 0 Citera
kalle112 Postad 10 maj 2006 Författare Postad 10 maj 2006 1) hehehe tror nog inte att jag var så tydlig i första frågan. Med mask menade jag sån där mask man ritar i AE. Hur kan jag få den att inte bli så spetsig och kantig? Men glöm det jag kom på ett sätt! 2) Säkert finns det en massa tutorials och så vidare. Men frågan är var hittar man dom? E inte lika bra som er på att hitta saker! 0 Citera
jmalmsten Postad 11 maj 2006 Postad 11 maj 2006 eh, antingen kan du rita masken med rotobezier förkryssat som ger snabba kurvor, vill du däremot ha ytterligare kontroll så när du lägger ut en ankarpunkt, dra lite så får du två pinnar som styr kurvigheten mellan den ankarpunkten och den före och efter... tryck f1 för att veta mer ;) 0 Citera
Mannemoviemaker Postad 11 maj 2006 Postad 11 maj 2006 Med mask menar du en AE mask eller en halloween mask? 0 Citera
kalle112 Postad 11 maj 2006 Författare Postad 11 maj 2006 Tack för tipset ang. maskerna. Men jag hade kommit på det där redan (vet inte om jag skrev det). Med mask menar jag AE mask och inte halloween mask (tror att jag skrev det också?!) Men nu återstår bara frågan som alla glömde. Hur ska jag gå tillväga när jag vill att ljuset från flamman ska skina på snubben som skjuter. Jag har en idé. Säg till om er idé är bättre. Jag har lagt 2 lager av samma bild. Alltså den ena bilden ligger över den andra och det är samma bild. På den övre bilden har jag maskat ut det område som ska "skina". Sedan la jag till effekten "brightness & contrast". Efter det la jag olika keyframes på effekten så att den blinkade till då jag ville. Därefter är det bara att spela upp klippet och då ser man att den ovannämnda bilden är den med masken och effekten som lyser upp över ett litet område på den underliggande bilden. Men hur ska jag göra den här effekten då jag har en video att redigera? Det här var bara med 2 bilder. Ska jag lägga videon över varandra? Eller gör man det på ett annat sätt? 0 Citera
jmalmsten Postad 12 maj 2006 Postad 12 maj 2006 gör du på det viset så är det bara att lägga dom över varandra och göra som du beskriver... själv så har jag haft lite mer tendens att rycka fram vektor-paint för att fixa sånt... försöker fortfarande hitta ett sätt att få blodsprut (modell samuraiactionfilmer) att se någorlunda bra ut med enkel målande...... men det är ju en annan fråga till en annan tråd.... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.