Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kan man sätta på ett filter på sin dv-kamera så man får Jerry Bruckheimer känsla? (om ni förstår) Han har ju alltid brutala färger på himlen.......fina solnedgångar osv.

Posted

det finns filter som har exakt som du har beskrivit. Kolla efter Cokin filter. Jag tror deras hemsida är www.cokin.com. Eller skriver cokin i google fönster. Det bruker kommer massor 'hits'.

Posted

Du måste ha en adapter ring som äe anpassa för din lens tråd och en 3x3 eller 4x4 filter ram eller filter holder som den heter på engleska. Kolla på photax.se Dem har cokin filters och holder till bra pris. Dem ha en bra sortiment av olikor filter. Fråga efter en cokin katalog så få du väljer dem filter du kanske vill ha. Jag kan ta ett kort på min filter holder och adapter så få du se vad jad menar.

Posted

Det vore jättesnällt. Som sagt har jag en dv-kamera med 27mm filterdiameter. I instruktionsboken står det att man kan köpa till filter....så det borde ju gå att sätta på ett. Kameran jag har är en Panasonic NV-DS65.

Länk till kameran: http://www.panasonic.se/index.asp?nav=nav%2Fnav%5Fcat%2Easp&content=content%2Fproduct%2Easp&params=cat0%5Fid%3D1%26cat1%5Fid%3D35%26cat2%5Fid%3D105%26product%5Fid%3D1168

Länk till instruktionsboken:

http://www.panasonic.se/materials/nvds60_65%20swe%20.pdf

Posted

Jag hade precis läst att din kamera har 27mm som filterdiameter. Jag har kollat lite på phototax men de har igen adaptor ring som passa. Det kanske finns att hitta nån annat stans.

Posted

Jag hittade information på www.cokin.com . så om jag köper en step-ring 27-37mm kan jag använda alla Cokin-A filter. Tack för hjälpen. Förresten brukar du filma med filter?

Posted

Jätte bra! Glad att du hitta den.

"så om jag köper en step-ring 27-37mm kan jag använda alla Cokin-A filter."

Det kan du men bara filter som passa till filter holder, alltså om du köper en filter holder som passa till 3x3 filter kan du bara använda de filter som är anpassa för just det filter holder du har. Men det äe ingen fara för att det finns mycket filter att välja från.

Som sägt förrut finns dett också 4x4 filter. Det är stora än 3x3 men lite dyra. Det behövs inte i din fället så det lugt.

En tips. Går in på en äffar som säljer kamera utrustningen och fråga efter en cokin katalog. Eller de kankse vet var du kan få tar på den. Jag fick min från Expect. du kan också prova hos dem.

Jag använder filter ibland om jag vill ha en särkilt effect men nu använder jag an magic bullet.

Jag har en canon XM-2 med min hem gjorde mattebox. Här är länken till den:http://www.voodoofilm.org/forum/topic.asp?topic=715