Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan...

Jag gör lite filmer då och då!

Men jag lyckas aldrig att få dom i så bra kvalle.

Jag vet inte om det är för att jag importerar i fel format (mpg) eller om jag sparar det i fel format, (oftast mpg).

Jag undrar såklart vad man ska göra för att få den bästa möjliga kvallen utan att behöva köpa en kamera värd 25.000:-

Är det något importeringsprogram jag ska använda?

Vilka format är det jag bör använda?

Snälla svara, jag skulle behöva det!!

Postad

[citat=BoBBo]Hejsan...

Jag gör lite filmer då och då!

Men jag lyckas aldrig att få dom i så bra kvalle.

Jag vet inte om det är för att jag importerar i fel format (mpg) eller om jag sparar det i fel format, (oftast mpg).

Jag undrar såklart vad man ska göra för att få den bästa möjliga kvallen utan att behöva köpa en kamera värd 25.000:-

Är det något importeringsprogram jag ska använda?

Vilka format är det jag bör använda?

Snälla svara, jag skulle behöva det!![/citat]

"Capture" infångst från kamera/band till hårdisk ska föredragsvis göras i DV format.

Detta format är gjort för att redigera i.

Färdiga filmer kan kodas om med mpeg codec för distrubution.

(du kan ha en kamera för 10 miljoner kr och inte få bättre kvalite än det du har om du fångar in videon i fel format)

Postad

sen brukar de flesta seriösa produktioner göra colour timing så att färgerna blir "rätt". Det gör mycket för filmen.

Men du måste ju har exponerat rätt från början, colour timing kan bara fixa mindre problem och kan inte göra underverk.

Garbage In, Garbage Out

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...