Gå till innehåll

Hjälp med borttagning av brumm


Per Lind

Recommended Posts

Hejsan,

Jag har en videofilm där ljudspåret har ett väldigt kraftigt brumm, förmodligen från jordfel i en försärkare.

Finns något program som är lättlärt där jag kan spela in ca 1 sek av brummet och sedan få programmet att filtrera bort allt brumm i hela filmen?

Finns någon som kan hjälpa mig med detta? Kostnad?

Filmen är ca 2 timmar lång.

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns plugins som gör sånt, men dom är inte precis lättarbetade om man inte förstår aukusik- & ljudlära väldigt väl.

Problemet är bland annat, förutom just att man måste veta vad man gör, att ljudet i övrigt påverkas en hel del.

Sitter man med ett Sonic Solutions-system så har man bättre förutsättningar, men på en vanlig PC så är det svårare.

Ett alternativ, som KAN fungera hyggligt med lite tur, är att helt enkelt döda basen upp till en viss gräns.

Har brummet inte så mycket & rika övertoner så bör det räcka att lägga högpassfilter mellan 100-200KHz ungefär. God regel är att hålla den frekvensen så låg man bara kan eftersom signalen redan en bra bit innan 200 börjar låta betydligt tunnare & tråkigare.

Den metoden är usel om man behöver informationen som ligger där, exempelvis på en snygg mix, men fungerar bra när man endå inte har nåt där nere, som på exempelvis tal & sång.

Brusreducering fungerar inte alls eftersom brum är en ren vågform.

 

Vad exakt är det du har för material & hur låter brummet? (Exempelvis: Dovt/näsigt/skarpt/rent/osv...)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är dovt.

Inspelat i en kyrka i afrika med, troligtvis, Longplay. Exaklt vad det är för ljud vet jag inte eftersom jag inte var med vid inspelningen men det låter väldigt likt Hertzbrumm i en förstärkare. Jag vet inte heller om brummet hördes i kyrksalens högtalare eller om det är något som bara stört videokameran.

Har heller ingen aning om vad det är inspelat med.

Om Du mailar mig Din adress kan jag mailar över ett prov.

per.lind@mrlind.se

 

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du behöver skära vasst och brum med övertoner så är x-hum väldigt bra från waves, finns demoversion att tanka ner från deras sida som du kan använda i 30 dagar tror jag. Man ställer in en frekvens och sen väljer man hur många övertoner man vill skära, och den skär tokvasst! Är även lätt att vända på den så man boostar istället vilket gör det lättare att hitta rätt frekvens.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jordbrum ligger normalt vid ca 50 Hz

Det finns sällan ngt intressant i den änden av frekvensregistret.

Skär du där med en eq så är den biten löst, skär gärna med så brant kurva

du kan för att slippa förlora allt för mycket ljudinformation...

 

Inget svårt alls eg.

Länk till kommentar
Share on other sites

Själva grundtonen ligger där & är lätt att få bort, men övertonerna sträcker sig bra många oktav uppåt & kan ibland vara äckligt dominanta.

Tyvärr brukar även elnätets cykel klinga lite falskt, så man får använda öronen noga även när man ska hitta grundfrequvensen.

 

X-Hum är väligt schysst, använt den i flera år, men den är väldigt långt ifrån självarbetande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...