Gå till innehåll

Processorer: 1,5Ghz vs 3,0Ghz


Eric

Recommended Posts

I nuläget kör jag med en P4 1,5Ghz (400Mhz FSB 256kb L2) men funderar på att köpa en Celeron D 3,06Ghz (533Mhz FSB 256kb L2) för 600:-. Celeron har ju ganska dåligt rykte och så men med tanke på att min P4 är så pass gammal så är den ju ännu sämre om man kollar på specifikationen.

 

Hur stor eller liten skillnad blir det egentligen? Kommer datorn bli dubbelt så snabb eller blir den typ 20% snabbare?

 

Och cache-minnet, hur viktigt är cache-minnet? Med tanke på att dagens P4 har upp till 2mb så är det drygt 8 ggr mer än dom här processorerna. Det är ju främst där skillnaden mellan senaste P4 och Celeron D ligger enligt specifikationen.

Länk till kommentar
Share on other sites

personligen anser jag att det är att byta ner sig.

 

Celeron processorn är tänkt för skolor och företag som inte kör krävande applikationer utan endast behöver något som kan köra Office paketet lite webb och mail applikationer. Inget mer avancerat än så...

 

Ska du spela datorspel, redigera i NLE program eller arbeta med musik och ljud i datorn så blir det mycket svårt att arbeta med en celeron processor...

 

Chris

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var det jag misstänkte. Men enligt specifikationen är dom ju likvärdiga förutom att celeron klockar dubbelt så mycket. Men å andra sidan kanske inte specifikationen säger allt.

 

Nu har jag hittat en Pentium 4 3,2Ghz 800Mhz FSB och 1mb L2 för 1000:-

 

Hur står sig denna processor i jämförelse med min nuvarande?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...