Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ett tyskt bolag har utvecklat en speciell tryckplatta i metall att montera ovanpå tryckplattan i plast som sitter fast på plastkasseten. Här är en länk:

http://www.andecfilm.de/html/bildstand_e.htm

Vad tror ni om detta? Om denna funkar har alla bildmässiga fördelar med Dubbel Super8 eller Singel8 krymt drastiskt i jämförelse. Kostar dock lite mycket men man får väl se på den som en investering.

Postad

Att jämföra denna "tryckplatta" med en tryckplatta monterad i kamerahuset det går inte, den precision som en fast monterad tryckplatta ger är överlägsen allt vad beträffar skärpa och stabilitet i bilden.

Jag har använt denna lösa "tryckplatta" några gånger men tycker inte den är värd sitt pris.

(En bisak att tänka på är att det är mycket lätt att glömma ta bort plattan då filmen sänds till framkallning).

Gå in och kolla på sidan: http://www.german.film-super8.de/index.html?4_bestellung/bestellung.html här kan du ladda hem en Demo film om plattan.

Postad

Du bör ha en kamera som har en kraftig motor som drar fram filmen, typ en Beaulieu eller liknande, om kameran inte pallar med det så kan stabiliteten bli sämre eftersom det blir "för jobbigt" att dra fram filmen.

Har jag för mig att jag har läst någonstans... Jag har inte provat någon framemaster själv så ta inte mitt ord för det. :)

Postad

Nej jag kan inte uppfatta någon skillnad, jag har endast erfarenhet av film som är projecerad på duk med projektor.

Med K40 är skillnaden 0, med ”övriga” filmsorter kan en mycket liten skillnad ibland kanske uppfattas, isåfall (detta är min egen enkla tanke) att detta filmmaterial är något tjockare och med ”tryckplattan” så trycks filmen något hårdare mot filmfönstret och med detta styrs filmen bättre i filmkanalen, en fara med detta kan vara att frammatningen går trögare, detta har jag hittills inte märkt av, med mina kameror.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...