Gå till innehåll

Vad får man visa på film


supakitch

Recommended Posts

i fallet med reklam riktad till barn: TV3 har ju länge gått förbi förbudet genom att sända från storbrittanien. ett kryphål...

 

och det där med yttrandefrihet och nazism och allt sånt, vill jag bara använda uttrycket som jesus i South park så fint gav när han fick frågan om dödshjälp...

 

"Son, I'm not touching that one with a ten foot stick!"

 

Andra fall där yttrandefriheten blivit ifrågasatt är ju bland annat de danska Muhammed-karikatyrerna, som enligt mig var en total överreaktion som inte direkt hanterades som den skulle från någon sida. För samtidigt som jag själv tycker att bilderna egentligen inte är mer harmfulla än de otaliga muslim-karikatyrerna vi ser dagligdags i film och medievärlden i övrigt så förstår jag ändå att de trampade rätt så hårt på en öm tå då avbildningar av muhammed är på det hela strängaste förbjudet... Det blir lite som "Nä det var droppen! nu får det bannemig vara nog!"

 

men det är väl bra att det diskuteras i dessa frågor iallafall så att de hålls vid liv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det otrevliga i många diskussioner kring Islam är enligt mig den underliggande rasismen. Man pratar egentligen inte om Islam och muslimer utan man vädrar egentligen sina fördomar om araber.

 

Själv har jag inte mycket till övers för någon religion. Men jag förstår reaktionerna, det handlar väl kanske egentligen inte så mycket om bilderna. Snarare den orättvisa regionen utsätts för (t ex Israel/Palestina, Irak och upptrappningen mot Iran). Som Jmalmsten sa, droppen som fick bägaren att rinna över.

 

Nu blev det väldigt OT, men men :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...