TomStac Postad 10 april 2006 Postad 10 april 2006 Är det någon som fortfarande klipper traditionell i ett Steenbeck-klippbord, eller genom en enkel betraktningsapparat? Läser man alla trådar verkar det som det helt tillhör det förgångna. Vad är fördelarna resp. nackdelarna att klippa analogt om man jämför med digital klippning? Finns det någon som kombinerar analog och digital klippning? Själv funderar jag att göra det sistnämnda. Spela in på omvandlingsfilm, göra en grovklippning genom en betrakningsapparat (enklare variant) så att man slipper göra en telecine på allt inspelat material, och sedan skicka den grovklippta verstionen att föras över telecine till en fireware-hårddisk och göra slutklippningen och ljudredigeringen på datorn. Låter det helt tokigt? 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 11 april 2006 Postad 11 april 2006 [citat=TomStac]Är det någon som fortfarande klipper traditionell i ett Steenbeck-klippbord, eller genom en enkel betraktningsapparat? Läser man alla trådar verkar det som det helt tillhör det förgångna. Vad är fördelarna resp. nackdelarna att klippa analogt om man jämför med digital klippning? Finns det någon som kombinerar analog och digital klippning? Själv funderar jag att göra det sistnämnda. Spela in på omvandlingsfilm, göra en grovklippning genom en betrakningsapparat (enklare variant) så att man slipper göra en telecine på allt inspelat material, och sedan skicka den grovklippta verstionen att föras över telecine till en fireware-hårddisk och göra slutklippningen och ljudredigeringen på datorn. Låter det helt tokigt?[/citat] http://www.blocket.se/vi/7200284.htm?ca=10_s nackdelarne med analogt klippning: 1. Tar längre tid att klippa 2. repig film Förderlarna: 1. Sparar pengar (jävligt mycket pengar om det finns mycket material) Det sista alternativet som du nämnde är samma metod jag kommer använda. Så nej, jag tycker inte att det låter för tokigt. 0 Citera
Munthe Postad 11 april 2006 Postad 11 april 2006 Nej det blir inte repig film om man gör som man ska. Man gör arbetskopia på allt sitt material och klipper det sedan med tejpskarvar eller cement i Steenbeck, Kem eller Moviola. Problemet med att scannra klippskarvar är att filmen hoppar till på varje klipp - därför gör man en negativklippning. Den är svår att göra själv så det är en tjänst man köper. Sedan gör man en A-kopia från det klippta negget. Detta scannrar man till video. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.