Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Är det någon som fortfarande klipper traditionell i ett Steenbeck-klippbord, eller genom en enkel betraktningsapparat? Läser man alla trådar verkar det som det helt tillhör det förgångna.

Vad är fördelarna resp. nackdelarna att klippa analogt om man jämför med digital klippning?

Finns det någon som kombinerar analog och digital klippning?

Själv funderar jag att göra det sistnämnda. Spela in på omvandlingsfilm, göra en grovklippning genom en betrakningsapparat (enklare variant) så att man slipper göra en telecine på allt inspelat material, och sedan skicka den grovklippta verstionen att föras över telecine till en fireware-hårddisk och göra slutklippningen och ljudredigeringen på datorn. Låter det helt tokigt?

Postad

[citat=TomStac]Är det någon som fortfarande klipper traditionell i ett Steenbeck-klippbord, eller genom en enkel betraktningsapparat? Läser man alla trådar verkar det som det helt tillhör det förgångna.

Vad är fördelarna resp. nackdelarna att klippa analogt om man jämför med digital klippning?

Finns det någon som kombinerar analog och digital klippning?

Själv funderar jag att göra det sistnämnda. Spela in på omvandlingsfilm, göra en grovklippning genom en betrakningsapparat (enklare variant) så att man slipper göra en telecine på allt inspelat material, och sedan skicka den grovklippta verstionen att föras över telecine till en fireware-hårddisk och göra slutklippningen och ljudredigeringen på datorn. Låter det helt tokigt?[/citat]

http://www.blocket.se/vi/7200284.htm?ca=10_s

nackdelarne med analogt klippning:

1. Tar längre tid att klippa

2. repig film

Förderlarna:

1. Sparar pengar (jävligt mycket pengar om det finns mycket material)

Det sista alternativet som du nämnde är samma metod jag kommer använda. Så nej, jag tycker inte att det låter för tokigt.

Postad

Nej det blir inte repig film om man gör som man ska.

Man gör arbetskopia på allt sitt material och klipper det sedan med tejpskarvar eller cement i Steenbeck, Kem eller Moviola. Problemet med att scannra klippskarvar är att filmen hoppar till på varje klipp - därför gör man en negativklippning. Den är svår att göra själv så det är en tjänst man köper. Sedan gör man en A-kopia från det klippta negget. Detta scannrar man till video.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...