Gå till innehåll

Bevara formatat från DV-kameran


Tobben

Recommended Posts

Hej!

Det här frågan måstE ha ställts förut, men jag hittar inget om den.

 

Hur gör jag för att bevara bästa möjliga kvalite från min DV-kamera, jag vill alltså ha samma format (eller omvandlat utan att förlora några data alls) som det är på bandet. Det behöver inte gå att spela upp utan jag vill bara bevara det på datorn för framtiden.

 

Jag trodde att "DV-format" var det som är på bandet men när jag jämför det med mpeg ser mpeg bättre ut. Jag har Pinnacle studio 9, duger det i dessa samanhang? Kameran är en Sony DCR-TRV33E.

 

Blev viss flera frågor det här...

 

Hur vet jag att datorn hinner med att få all information, i Pinnacle kan jag vad det verkar bara ladda in data i uppspelningstempo. Via USB blev formatet kasst så nu har jag firewire, men hur ser jag formatet på bandet resp. datorn och kan jämföra dem?

 

/Tobben

Länk till kommentar
Share on other sites

Varje etta och nolla följer med från DV-bandet till datorns hårddisk - DV är DV är DV. Om du inte får med allt så är det detsamma som error. Alltså: antingen får du med hela DV-informationen intakt och EXAKT som den är på DV-tejpen - eller så blir det ingenting (=error). Detta är den binära världen - glöm det analoga tankesättet.

 

Om en DV-film packas med mpeg2 och ser bättre ut - så är det ett psykologiskt fenomen som ingenting har med den objektiva verkligheten att göra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket!

Då spar jag ner DV-filerna som de är för framtiden (antar att program i framtiden kommer att kunna läsa dem...)

 

Att digitalt inte tappar kvalite om man inte komprimerar/gör om är jag med på, undrade bara om jag kan vara säker på att det inte ändras, från DV-"orginal" till DV-"han inte få med all information så datorn skippar lite information på vägen". Men så tycks alltså inte vara fallet.

 

Antar dock att olika DV-kameror ger olika upplösta och kvalitetsmässiga DV-filer, borde väl också gå att ställa in olika kvalite med samma kamera (hittar något som verkar vara "longplay" på min). Kan man då på en DV-fil se vilken kvalite den har, så som man kan se upplösning och färgdjup på ett kort?

 

/Tobben

Länk till kommentar
Share on other sites

DV torde alltid ha samma upplösning och färgdjup så vitt jag vet. 720x576 pixlar är det väl alltid (på PAL i alla fall). Färgdjupet är jag osäker på exakt hur det lagras men det skiljer inte mellan DV och DV i alla fall.

 

Om jag inte misstar mig är det dessutom samma kvalité på Long play och short play, vad gäller DV men risken för drop-outs (dvs. korrupta bildrutor) ökar vid användning av long play. Jag kan ha fel här, men jag har för mig jag hört det någonstans.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...