Bengt Postad 27 mars 2006 Postad 27 mars 2006 Hur lång speltid har en filmrulle med 16mm film och som har en spoldiameter på 18 cm? Vet inte ens hur många meter film som ryms på ett sådant hjul. Någon som vet var man kan hitta en lista över sådant för 16mm? Jag har för 8mm film men behöver även för 16mm. 0 Citera
nilavs Postad 28 mars 2006 Postad 28 mars 2006 En spole på 18 cm diam för 16mm avser generellt en filmlängd på 120 m, och en visningstid på ca. 11 min vid 24 b/sek. Filmlängden kan variera något pga, filmsort/fabrikat. 0 Citera
Bengt Postad 28 mars 2006 Författare Postad 28 mars 2006 [citat=nilavs]En spole på 18 cm diam för 16mm avser generellt en filmlängd på 120 m, och en visningstid på ca. 11 min vid 24 b/sek. Filmlängden kan variera något pga, filmsort/fabrikat.[/citat] Räddad för stunden, Tack! Då kvarstår frågan: Någon som vet var man kan hitta en lista över speltid i förhållande till filmlängd och spoldiameter för 16mm? 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 28 mars 2006 Postad 28 mars 2006 Spoldiameter är en suspekt sak att mäta, om man vill ha exakta resultat. Vilken diameter det är på innerspolen gör skillnad ochså. Det borde finnas markeringar på filmrullarna där du kan avläsa filmlängden. Här kan du kolla speltid och filmlängder på alla filmformat: http://www.kodak.com/US/en/motion/filmCalculator.html 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.