Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har gjort en 5.1 mix i Nuendo och sparade det som wav. Det står att wav-filen innehåller 6-kanaler men när jag spelar upp den i WinDVD, Winamp eller VLC så indikerar recievern endast stereo (jag har en spdif utgång på datorn). Jag provade att köra mixen i Premier 7 och då känns den igen som 5.1 mix. Jag sparar som ac3 genom premier men då hörs ingenting i WinDVD (Recievern indikerar stereo men programmet dolby digital) och VLC spelar upp det som en stereofil. Någon som vet vad jag gjort för fel?

Postad

Jag är inte säker men måste du inte ha nån speciell dolby hårdvara för att kunna få riktig dolby som känns igen av recievers etc, dvs det är inget man slänger ihop själv på en kvart i nåt hemma program. Fast nån form av 5.1 mix borde ju gå att kunna göra tycker man, som även spelas upp på korrekt sätt i en vanlig hemmabioreciever.

Postad

Premiere har en plugin som gör mixen till dolby. Har kört det med vanligt stereoljud förut. Men waven borde ju bli flerkanalig tycker man när man kör ut genom spdif.

Postad

För att det ska funka så måste man kunna ställa in ljudkortet på att sända i "raw"-format.

Då bryr sig inte kortet om vad som sänds, struntar i allt vad felkorr heter, & kan skicka i vilket format som helst.

Har iof både Dolby & DTS inbyggt i ett av mina ljudkort, men det är långt ifrån ett krav så länge man kan ställa det rått.

Postad

Jag är ju inte helt oteknisk men mitt ljudkort sänder dolby och DTS när jag kör en DVD i datorn. Ljudkortet är inställd på Spdif PCM och Spdif AC3. Mer en så kan man inte göra.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...