Jump to content

Reciever indikerar inte Dolby!

Jockzon
 Share

Recommended Posts

Har gjort en 5.1 mix i Nuendo och sparade det som wav. Det står att wav-filen innehåller 6-kanaler men när jag spelar upp den i WinDVD, Winamp eller VLC så indikerar recievern endast stereo (jag har en spdif utgång på datorn). Jag provade att köra mixen i Premier 7 och då känns den igen som 5.1 mix. Jag sparar som ac3 genom premier men då hörs ingenting i WinDVD (Recievern indikerar stereo men programmet dolby digital) och VLC spelar upp det som en stereofil. Någon som vet vad jag gjort för fel?

Jag är inte säker men måste du inte ha nån speciell dolby hårdvara för att kunna få riktig dolby som känns igen av recievers etc, dvs det är inget man slänger ihop själv på en kvart i nåt hemma program. Fast nån form av 5.1 mix borde ju gå att kunna göra tycker man, som även spelas upp på korrekt sätt i en vanlig hemmabioreciever.

För att det ska funka så måste man kunna ställa in ljudkortet på att sända i "raw"-format.

Då bryr sig inte kortet om vad som sänds, struntar i allt vad felkorr heter, & kan skicka i vilket format som helst.

Har iof både Dolby & DTS inbyggt i ett av mina ljudkort, men det är långt ifrån ett krav så länge man kan ställa det rått.