Gå till innehåll

Titles och stillbilder i Premiere, utan problem med DV?


kalvfond

Recommended Posts

Hej,

 

Jag har förstått att DV-codecet inte är något vidare bra format för stillbildsanimationer och texter. Efter att jag gått över till att redigera i DV har jag märkt att det är svårt att få stillbildsanimationer att se bra ut, oavsett om man gör dem i Premiere eller After Effects. (Jag tycker det ofta blir hackigt och överdrivet mycket moireé-effekter). Misstänker att det har med DV-codecet att göra.

 

Så min fråga till alla ni erfarna DV-människor här, är följande:

 

Hur ska man arbeta för att få så bra resultat som möjligt på animationer och textskyltar? Kan man komma undan DV-codecet om man redigerar i Premiere Pro? Vad ska man tänka på om man gör texter och stillbildsanimationerna direkt i Premiere? Vilket "workflow" är bäst?

 

Det jag redigerar just nu ska levereras på DVD, så egentligen har jag inget behov av att gå omvägen via DV, men å andra sidan är ju mitt Premiere-projekt i DV oavsett. Filmen är dock ganska lång (c:a 1h), så om jag ska exportera hela filmen till After Effects (och göra texter och stillbildsanimationer där) behöver jag ha ett bra codec som inte skapar helt vansinnigt stora filer.

 

Vore guld om någon kan hjälpa mig här...

Länk till kommentar
Share on other sites

Läs detta och följ rekomendationerna där så kommer dina titlar att bli bra, oavsett vilket program du använder till att göra dom.

 

Gör du texter i AE och importerar dom till PPro så finns det några andra trick att tänka på för att få texten att se bra ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...