TomStac Postad 10 mars 2006 Postad 10 mars 2006 Har en Krasnogorsk 3 men saknar ett batteri till dess interna ljusmätare. Jag har hittat batterier som passar (samma som PX640) men de är alkalibatterier och har 1.5 V. Ljusmätaren är dock anpassat till 1.35 V. På en hemsida jag såg så stog det (angående en systemkamera som krävde samma volttal som K-3:an) att man var tvungen att kompensera för detta när man gjorde mätningar så att man inte fick felexponerade bilder. Det pratades om att man var tvungen att kompensera med en halvering av ASA-värdet. Är det någon som har erfarenhet eller vet något om detta? Stämmer verkligen påståendet att man måste halvera ASA-värdet? Jag menar, vi pratar edast om 0.15 V skillnad. Spontant känns det som att man skulle behöva kompensera med 1/4 eller kanske 1/3. Kan det skilja mellan olika kameramodeller? Vad säger ni? 0 Citera
nilavs Postad 10 mars 2006 Postad 10 mars 2006 Jag kan inget om kompenation på din kamera, men vad beträffar batterier på 1,35V så finns dessa som ersätter de gamla PX625. Kolla på http://www.lpfoto.se på startsidan de heter MRP625 tyvärr något dyra. 0 Citera
TomStac Postad 10 mars 2006 Författare Postad 10 mars 2006 O.k. Tack för tipset. Jag har redan beställt några XP625 tillverkade av WeinCell från en hemsida från U.S.A. för min Kinoflex (Quarts 1X8S-2) Super 8-kamera. Det blev billigare så. WeinCell tillverkar tyvärr inte några XP640. Jag vet att det finns en adapter för zinkbatterier att köpa från http://www.k3camera.com men de är extremt jobbiga att kommunicera med. Jag har fått ett svar på över en månad om att de skulle kolla upp en sak (ett diopterfilter till K-3), men jag har ännu inte fått något besked. Det känns inte som ett seriöst företag. Vet inte om jag vill chansa. Vilket fall som helst tröttnade jag på dem och beställde ett alkalibatteri (mest för att kolla om ljusmätaren fungerar överhuvudtaget). 0 Citera
wääuu Postad 10 mars 2006 Postad 10 mars 2006 halvering av iso = ett steg överexponering, vilket låter vettigt 0 Citera
mattsand Postad 10 mars 2006 Postad 10 mars 2006 hmm, varför låter det vettigt? det stämmer säkert men det låter ju inte alls logiskt. du har säkert rätt men jag behöver en förklaring för att bli övertygad. /mattias 0 Citera
TomStac Postad 15 mars 2006 Författare Postad 15 mars 2006 Har fått hem batterierna nu och testat göra ljusmätningar allt som hastigast i vardagsrummet, både med Quartz 1X8S-2 (Kinoflex Super 8) och Krasnogorsk 3. I Kinoflexen hade jag 2 x WeinCell MRB625 (Zinc/Air) på 1.35 V (vilket ljusmätaren är specifierad till) och i Krasnogorsken hade jag en Excell PHOTO A640PX (Alkaline) på 1.5 V (trots att kameran är specifierad mot 1.35 V). Jag gjorde ljusmätningen i mitt vardagsrum, dels mot vardagsrumsfönstret (solljus) och mot ljuskronan (konstljus). Jag jämförde mot min SEKONIC L-398 (analog ljusmätare) som jag mätte som reflekterat ljus (vilket överensstämmer med ljusmätningsmetoden i kameran). Slutsatsen är att båda kamerorna överensstämmer med min Sekonic. Jag behövde alltså inte halvera ISO-värdet på Krasnogorsken. Men mätningen var alltså väldigt hastig och något säkert kan inte sägas. Spontant upplevde jag Krasnogorskens ljusmätare som känsligare. Det räckte att man rörde kameran lite grann för att resultatet skulle ändra sig. Lika känsligt var det inte med Kinoflexen och ännu mindre med min Sekonic. Nu kan jag i alla fall pusta ut och konstatera att ljusmätarna fungerar i båda kamerorna :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.