Gå till innehåll

Color balance i AE


Cjwk

Recommended Posts

Har fixat till ett klipp nu med en vit "lightsaber" men jag får den inte att bli t.ex. röd... jag anävnder "color balance" på den vita-maskade-solida-layern men inget händer... vad gör jag för fel? kanske suttit för länge i sträck nu :)

 

tacksam för svar

Länk till kommentar
Share on other sites

har dålig erfarenhet av AE, har precis införskaffat mig det. Jag förstod inte riktigt hur du menar för att byta färg på solid:en... hittar inte något "edit-val"...

 

Hur ska jag gå till väga med Hue? inget verkar fortfarande hända hur jag än ändrar på inställningarna..

tack för svar dock :)

 

**Edit: nu hittade jag settings för "solid:en"

Länk till kommentar
Share on other sites

problemet när jag byter färg bara sådär så blir den inte så "lysande" så det ser ut som en laserstråle, utan får en liten "platt" känsla.

Jag gjorde bara ett lager med den maskade-solida-layern... finns det någon chans att kunna snygga till det ytterligare?

mvh jake

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Cjwk]problemet när jag byter färg bara sådär så blir den inte så "lysande" så det ser ut som en laserstråle, utan får en liten "platt" känsla.

Jag gjorde bara ett lager med den maskade-solida-layern... finns det någon chans att kunna snygga till det ytterligare?

mvh jake[/citat]

 

Prova att kopiera soliden och klistra in tre stycken till. Sen ändrar du feathern på dom så att den första har 1 och dom andra tre ca 5, 10 och 20. Om den ska vara nära så får du ju ta mer feather och mindre om den är längre bort.

Nu kan du kopiera din komposition och ta bort lightsabern i den ena, och ta bort filmen i den ena. Sen lägger du in en svart solid i understa lagret i kompositionen med lightsabern. Nu lägger du in kompositionen med lightsabern ovanför filmen i den andra kompositionen och väljer screen som blending mode på lightsaberkompositionen.

Om allt ser bra ut nu så är det bara att lägga in color balance på lightsaberkompositionen och dra upp hilights och midtones lite på den färgen som du vill ha på lightsabern, och sen markerar du preserve luminosity.

 

Nu borde det vara klart om jag skrev lika som jag tänkte.

Länk till kommentar
Share on other sites

hehe låter bra... ska ta och prova mer imorgon... gick upp 05 imårse så jag kommer få bestående men om jag fortsätter ikväll :)

 

tack för hjälpen

 

//jake

**edit: en fråga; hur kopierar jag soliden? jag lyckas inte :/

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...