Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Behöver lite hjälp inom 8 åtta dagar (öppet köp)

Har läst era trådar om Firewire/USB 2.0 och det var till nytta, hoppas jag.

Min nya kamera medföljer en USB-kabel och precis som i er tråd är det endast för minneskortet. *SUCK* så sades det inte i affären, då kan jag lika gärna behålla min gamla kamera. Men nu föddes hoppet om att med en firewirekabel skall det fungera. Problemet är att i manualen eller på JVC:s hemsida hittar jag inget om att det skall funka.

Hoppas någon här kan svara om det gör det för i så fall klickar jag mig snabbt till någon webshop och handlar. Annars är det tillbaks till affären och lämna tillbaks kameran, vilket jag inte vill för den är bra i övrigt...

Postad

[citat=SuperMek]Vad är frågan?[/citat]

Ah...förlåt! I min frustration så blev jag otydlig.

Är det möjligt att överföra inspelad film från minidv-bandet på kameran via Firewirekabeln till datorn? (har ingen firewirekabel därav frågan).

Det framgår inte i manialen, snarare verkar det som att det inte går.

Och kameran är en JVC GR-DF540E.

Enligt säljaren skulle det gå med den medföljande kabeln och det var endast en USB-kabel som följde med och den funkade det inte med.

Hoppas jag är tydligare nu!

Postad

Med stor sannolikhet går det alldeles utmärkt att överföra filmen från kameran till datorn via en firewirekabel. Redigeringsprogrammen är optimerade för just FW, även om vissa program också kan använda en USB-kabel för detta. Styrningen av kameran (start/stopp/pause osv) hanteras enklast (endast?) via FW. Handla en FW-kabel och du har troligen svaren på dina frågor.

Postad

Jag gjorde en sökning på google och din kamera har DV-out vilket betyder att du kan tanka material från kameran via en firewire kabel till din dator.

Den har inte DV-in så du kan inte tanka material från datorn till kameran.

Så det är bara att köpa en kabel.

Lycka till

Postad

Tackar för detta. Skall genast handla en kabel. Lite märkligt att manualen inte förklarar detta bättre, men som tur är finns det alltid eminenta forum att skrika ut sin frustration i ;-)

Tack igen!

Postad

Suck...

Nu har jag firewirekabel. Datorn pluppar så snällt upp att den hittar ny enhet men varken Virtual Dub eller Movie Maker hittar min kamera. Vad är det jag gör för fel?

Postad

du borde skaffa ett bättre redigeringsprogram. Jag har försökt använda dom där programmen, men hopplöst. jag tipsar om Pinnacle studio 10 plus, 1000:- och väldigt nybörjarvänligt, men som samtidigt kan användas på proffsnivå. kommer förmodligen att bli överkörd av alla redigeringsprogramsnördar, men jag är i alla fall nöjd.

och om det inte funkar så kan du ju lämna tillbaks kameran - eftersom det inte funkar.

Postad

Hmmm...

Jag har SP1 och således MM1, kanske har något med saken att göra?

Fast Virtual Dub brukar hitta allt så det är lite underligt ändå...

Postad

[citat=jakethesnake]du borde skaffa ett bättre redigeringsprogram. Jag har försökt använda dom där programmen, men hopplöst. jag tipsar om Pinnacle studio 10 plus, 1000:- och väldigt nybörjarvänligt, men som samtidigt kan användas på proffsnivå. kommer förmodligen att bli överkörd av alla redigeringsprogramsnördar, men jag är i alla fall nöjd.

och om det inte funkar så kan du ju lämna tillbaks kameran - eftersom det inte funkar.[/citat]

Det programmet har jag använt i flera år på min gamla kamera. Dock är kortet och programmet ålderdomligt så det blir nog till att skaffa nytt men vill gärna att datorn hittar kameran/filmen innan köp sker.

Postad

Jaha, VD verkar inte heller funka bra mot DV-kameror har jag nu läst. Skall tydligen helst finnas Video for windows drivrutin, vfw, för kameran men det verkar det inte vara många som skeppar med.

suck...

Alltså, var hittar man kamean i datorn?

Det "plingar" till när jag startar kameran med firewirekabeln i men jag hittar den inte någonstans? Enhetshanteraren borde väl ändå visa den om något??

Postad

Efter många hårtufsar fattigare visade det sig att ena porten på Firewirekortet var trasigt. Porten "plingar" men det är också allt!

Tur man har gott om tid.... :-O

• 4 månader senare...
Postad

Min JVC GR-DF540E och jag har ett trevligt liv tillsammans. Dock har den börjat bli långsam vid start. Tar ca 30 sekunder innan der går att börja filma efter jag tryckt på den.

Finns det något sätt att snabba upp detta?

Har det något med minneskortet att göra?

Jag byter band beroende på vad jag filmar, kanske det är bättre att filma med samma hela tiden?

Förbannat jobbigt i alla fall när banen hänger upp och ned i takkronan... ;-)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...