Astral Postad 1 mars 2006 Postad 1 mars 2006 Hej! Jag har införskaffat några licenser av nya Premiere till Jobbet. har hunnit titta litegrand på en demoversion tidigare. Det jag är lite fundersam över är om man behöver ett speciellt kort inmonterat i datorn för att tanka HD? När man ska skapa nytt projekt i demoversionen finns inget förval att tanka högupplöst via IEEE 1394 porten. Det finns bara en inställning för att digitalisera via ett speciellt kort som kostar 11000 spänn. Kan man tanka HD med IEEE 1394 i fullversionen av Premiere, eller behöver man köpa det här speciella kortet ( Som jag glömt namnet på) till datorn? 0 Citera
Rogge Postad 1 mars 2006 Postad 1 mars 2006 Du tänker på AJA Xena HS. :) Jag är inte alls insatt i HD men jag tror inte att det går att fånga via ett vanligt 1394-kort utan att annan hårdvara krävs, typ AJA Xena HS eller Matrox AXIO. Jag håller bara på med SD så jag har bara tittat på ett halvt öga på HD. Jag har däremot sett jämförelser i datamängd mellan SD och HD och det skiljer ju en del. 0 Citera
Munthe Postad 1 mars 2006 Postad 1 mars 2006 Vi leker med tanken att du skulle kunna tanka 120 MB/sek genom din FireWire-port - var skulle du då koppla änden på sladden? Alltså; sladden som sitter i datorn och som ska in i en spelare för HDCAM, HDCAM-SR eller D5. 0 Citera
Astral Postad 1 mars 2006 Författare Postad 1 mars 2006 Vi leker med tanken att jag har en Sony HDR FX1, och att jag inte har något behov att digitalisera HDCAM eller annat proffsformat. [citat=Munthe]Vi leker med tanken att du skulle kunna tanka 120 MB/sek genom din FireWire-port - var skulle du då koppla änden på sladden? Alltså; sladden som sitter i datorn och som ska in i en spelare för HDCAM, HDCAM-SR eller D5.[/citat] 0 Citera
Astral Postad 1 mars 2006 Författare Postad 1 mars 2006 Tror att HDV ligger på ca 11-12 megabyte i sekunden, medans SD ligger på 3,7... HDV är dock komprimerat 1-40 och SD 1-5 (ungefär) [citat=Rogge]Du tänker på AJA Xena HS. :) Jag är inte alls insatt i HD men jag tror inte att det går att fånga via ett vanligt 1394-kort utan att annan hårdvara krävs, typ AJA Xena HS eller Matrox AXIO. Jag håller bara på med SD så jag har bara tittat på ett halvt öga på HD. Jag har däremot sett jämförelser i datamängd mellan SD och HD och det skiljer ju en del.[/citat] 0 Citera
Munthe Postad 1 mars 2006 Postad 1 mars 2006 Då är svaret självklart att du kan tanka HDV från din FX1:a eftersom du har redan har förinställningar för det i programmet (titta noga). 0 Citera
Astral Postad 1 mars 2006 Författare Postad 1 mars 2006 Mycket, mycket bra. Jag har inte fått programvaran ännu, men ska försöka sätta mig in i alla ändringar och uppdateringar som skett från förra versionen när jag väl får den... [citat=Munthe]Då är svaret självklart att du kan tanka HDV från din FX1:a eftersom du har redan har förinställningar för det i programmet (titta noga).[/citat] 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.