Jump to content

Premiere - kan ej öppna sparade filer

Norbert
 Share

Recommended Posts

Precis nu råkade jag ut för ett problem som jag inte har haft på länge. Jag brukade köra Premiere 6.0 och bytte för ett tag sedan upp mig till 6.5. Jag trodde då att jag skulle slippa detta, och det har jag gjort tills nu.

Jag sparade en fil (premiere project, *.ppj), stängde ner programmet och öppnade filen igen. I Project-fönstret där alla importerade filer ligger har alla filer döpt om sig själva till "-1" och på tidslinjen ser jag inget annat än ett mystiskt streck precis i början, precis på 0 frames.

Det här förstörde många av mina projekt i det förflutna, så det skulle vara intressant att höra om någon mer har liknande problem, eller hur man löser det.

Detta är en bugg som jag stött på många gånger.

I bästa fall kan det här programet lösa dina problem.

http://www.xs4all.nl/~jhariot/html/premiere.html

Ett annat sätt ska vara att öppna sin .ppj fil i anteckningar och sedan byta ut alla "," till punkter "." istället.

Samtidigt bör även tilläggas att Anteckingar har funktionen Ersätt... så att du inte sitter och byter ut varje "," för sig. (För det gjorde jag första gången):D

Missminnar jag mig inte så beror problemet på att det är vissa mp3-filer som premiere inte klarar av, eller rättare sagt codecs. Dock kan detta problem ske oavsett om man inte ens har importerat en mp3 fil enligt mina erfarenheter.

Off Topic

Är man inte en sann medlem om man ger "support" klockan 3 på morgonen?

Sanningsenligt kom jag hem nu och relaxar framför datorn ngr min före en förmodligen god natts sömn.

MHB Simon Rahnster

Tackar! Skönt att det är ett vanligt problem så att det finns metoder för att fixa det. Förut brukade jag börja redigera så tidigt på dagen som möjligt för att jag skulle hinna göra färdigt filmen i ett svep, så att jag skulle slippa stänga Premiere. Vissa gånger exporterade jag till en DV AVI-fil när jag kände att jag var tvungen att ta en paus. På den tiden visste jag inte att det innebar kvalitetsförlust.

Jag har även stött på problemet utan att jag har importerat någon fil av ljudkaraktär överhuvudtaget.

Grymt att man kan fixa det i anteckningar i alla fall. Ersätt-funktionen är oumbärlig i ett sådant fall. :) Jag öppnade just en fungerande fil i anteckningar, och den innehåller ju en del kommatecken. Så det ska logiskt sett fungera lika bra om man byter ut alla kommatecken mot punkter i en fungerande fil också? Provade nu. Det fungerade ej.

Btw, endast en sann medlem loggar in på Voodoofilm för att hjälpa till klockan 3 på morgonen. Vi förtjänar en stämpel där det står "nattöppen" eller nåt... "jourhavande medlem" kanske.

[citat=Norbert]Jag öppnade just en fungerande fil i anteckningar, och den innehåller ju en del kommatecken. Så det ska logiskt sett fungera lika bra om man byter ut alla kommatecken mot punkter i en fungerande fil också? Provade nu. Det fungerade ej.[/citat]

Om du tog en fungerande fil, hur ser du då om dina filer att återgått från "-1" till vanliga namn?

Jag skulle personligen rekommendera länken jag skrev, då den har fungerat fler gånger än Anteckningsvarianten.

Om du för skojs skull vill prova så kan du byta ut alla "," till "." Fast bara där det står "rate=X," (senast skrev jag att du skulle byta ut ALLA ",")

Så om det exempelvis står rate=50, ändar du till rate=50.

Men som sagt är det 1000 gånger lättare med den premierefixen som finns på hemsidan.

[citat=Norbert]Ah, men då fungerar väl inte Ersätt så bra? Vore bra att bemästra det i anteckningar utifall att man någon gång står där med en trasig fil och inte har tillgång till internet.[/citat]

Hehe, Det stämmer precis, det var nog därför jag var tvungen att sitta och byta ut alla de jädrans "," var för sig.