Gå till innehåll

Final Cut 4 - Varför crashar det en miljard ggr?


hardknox

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har final cut installerat på det sensate operativsystemet, och en G4 dual 500 Mhz, samt 256 ram.

 

Jag undrar om det kan bero på om jag ha för lite ram? Den crashar främst när jag använder mig av tangentbordsgenvägar, som t.ex. äpple + r för att rendera mm.

 

Mvh

 

/Jigga

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan och välkommen till forumet!

 

Jag vet inte vad de rekommenderar som minimum till FCP 4 men till FCP 5 är 512MB ram minimum som rekommendation. Överlag så skulle jag tro att OS X mår bra av lite mer än 256MB ram. Där med inte sagt att det hela beror på lite ram, det är bara en tanke. Precis som den du själv är inne på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det enda jag kan säga är att jag själv aldrig har haft så mycket problem med redigeringen som när vi blev inledda till macintosh och FCP... Vilket för mig är konstigt när jag bara hör lovord om systemet. Men jag själv råkar ut för alla möjliga problem ex:

 

Första gången jag öppnade FCP kraschade den efter 5 minuter... upprepade gånger... jag visste inte att det var möjligt på en Mac...

 

Jag vill höja hastigheten på ett klipp, så jag går in i time remap och skriver in 200 i procentsatsen där... resultatet blev ett felmedelande om att jag inte gett tillräckligt med information. Till slut testar vi att flytta klippet långt efter i tidslinjen och då går det att dubbla hastigheten. Grrrmpf... men allt väl. Men när jag vill se hur tempot flödar utan så skriver jag in 100 procent istället och då flippar FCP totalt och resultatet blir 399% och vägrade gå tillbaka...

 

Eller när vi skulle klippa en musikvideo så satt både jag och killarna som gjort musiken och dom var väldigt noga med att musiken skulle synka med musiken och allt var lungt. Vi kollade igenom allt och var nöjda, så jag renderade ut en version som jag tog hem för att göra lite mer avancerade optiska effekter... men under renderingen flippade programmet och loopade flera instrumentklipp och sabbade synken totalt på enskilda ställen.... vi fick helt enkelt acceptera detta pga tidsbrist...

 

Andra i vår kurs har haft problem med klipp som helt enkelt försvunnit under rendering ut till dvband...

 

Det har gått så långt att jag helt enkelt inte litar på Macintosh som en videoredigerarstation längre... jag har helt gått tillbaka till PC och redigerar om möjligt alla mina skolprojekt hemma på PC och Premiere Pro...

 

Vad är det jag/vi gör som är så fundamentalt fel???

Länk till kommentar
Share on other sites

FCP är urstabilt om hårdvaran är tillräcklig och fungerar. Även en Mac kan ha för lite minne och t o m defekta minnen. Det är ganska vanligt att folk trycker in budgetminnen för PC i Macar.

 

Får FCP för lite minne kraschar programmet direkt. Apple rekommenderar 2GB RAM för seriösa användare.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]FCP är urstabilt om hårdvaran är tillräcklig och fungerar. Även en Mac kan ha för lite minne och t o m defekta minnen. Det är ganska vanligt att folk trycker in budgetminnen för PC i Macar.

 

Får FCP för lite minne kraschar programmet direkt. Apple rekommenderar 2GB RAM för seriösa användare.[/citat]

 

Hm, 2 gig, det var en del. Hur mycket klarar man sig bra på då? Jag har 256, och funderar på att köpa till 512. Redigerar mest spontant för tillfäellet. Finss det någon gräns för hur mycket ram minne man kan mata in i datorn?

 

/Mazyar

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=hardknox][citat=Munthe]FCP är urstabilt om hårdvaran är tillräcklig och fungerar. Även en Mac kan ha för lite minne och t o m defekta minnen. Det är ganska vanligt att folk trycker in budgetminnen för PC i Macar.

 

Får FCP för lite minne kraschar programmet direkt. Apple rekommenderar 2GB RAM för seriösa användare.[/citat]

 

Hm, 2 gig, det var en del. Hur mycket klarar man sig bra på då? Jag har 256, och funderar på att köpa till 512. Redigerar mest spontant för tillfäellet. Finss det någon gräns för hur mycket ram minne man kan mata in i datorn?

 

/Mazyar[/citat]

 

Det finns det säkert. Ta en och kika på http://www.99mac.se/ deras forum är minst lika bra som riktig suport om inte bättre.

 

Jag tror att OS X trivs med 1GB ram eller mer, jag är dock inte säker då jag själv kör med bra mycket mera än minimum. Men sök på 99mac så får du svar på det med.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=barnholdt][citat=hardknox][citat=Munthe]FCP är urstabilt om hårdvaran är tillräcklig och fungerar. Även en Mac kan ha för lite minne och t o m defekta minnen. Det är ganska vanligt att folk trycker in budgetminnen för PC i Macar.

 

Får FCP för lite minne kraschar programmet direkt. Apple rekommenderar 2GB RAM för seriösa användare.[/citat]

 

Hm, 2 gig, det var en del. Hur mycket klarar man sig bra på då? Jag har 256, och funderar på att köpa till 512. Redigerar mest spontant för tillfäellet. Finss det någon gräns för hur mycket ram minne man kan mata in i datorn?

 

/Mazyar[/citat]

 

Det finns det säkert. Ta en och kika på http://www.99mac.se/ deras forum är minst lika bra som riktig suport om inte bättre.

 

Jag tror att OS X trivs med 1GB ram eller mer, jag är dock inte säker då jag själv kör med bra mycket mera än minimum. Men sök på 99mac så får du svar på det med.[/citat]

 

Fråga!

 

Vart kan jag hitta billigaste möjliga minne till min:

 

Dubbla 500 MHz PowerPc(mac) G4?

 

Efter att ha talat med några återförsäljare så har jag förstått att jag ska ha SDRAM pc100 eller pc133 minnen, någon som vet av erfarenhet?

 

Någon som har minnen till salu? Betalning kan ske via internet.

 

Mvh

 

/Mazyar

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag har också tyckt att FCP alltid varit stabilt som helst.

Har varit det där problemet med loggningen ibland, men inget som jag retat mig på nämnvärt.

Den har aldrig någonsin craschat när jag hållit på mitt i en film. Jag gillar FCP. Bäst!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...