Jump to content

16:9 project blir inte widescreen

Zhyron
 Share

Recommended Posts

1. Markera din .avi-fil i Project Window och gå till File > Interpret Footage och se till att filen har ett PAR på 1.422 och inte 1.067

2. Upprepa steg 1 om du har flera källfiler

3. Se till att du exporterar till 16:9 och inte till 4:3.

Speciellt Adobe Media Encoder lever ett eget liv många gånger och vill för det mesta få ut tex PAL som NTSC samt byter ofta (alltid) ut 16:9 mot 4:3 om man inte själv aktivt ser till att få ut det rätt.

PAR står för Pixel Aspect Ratio

Jag provade det, men det blev inte mycket bättre.

Klippet var 1.442 (hade fixat det innan pågrund av tips här på forumet)

Exporterade som 16:9 - det liknade mera 4:3 när jag kollade på den sen, bilden blev pressad ihop och det syntes tydligt på skådespelarna

[citat=Zhyron]Jag provade det, men det blev inte mycket bättre.

Klippet var 1.442 (hade fixat det innan pågrund av tips här på forumet)

Exporterade som 16:9 - det liknade mera 4:3 när jag kollade på den sen, bilden blev pressad ihop och det syntes tydligt på skådespelarna[/citat]

Är klippet 16:9 från början? Att tex ta ett 4:3-klipp och ändra PAR till 1.422 ger ju inte 16:9 utan precis det resultat du beskriver.

Vad har du filmat det med för kamera, och i vilket läge?

[citat=Zhyron]Vissa klipp är 16:9 andra 4:3, jag fick då tipset att ändra PAR. Borde jag förstora bilden i själva "bild-fönstret"[/citat]

Blanda 16:9 med 4:3 är jag helt värdelös på så där är jag inte så mycket till hjälp. Jag vet dock att just blandningen brukar ställa till problem. Hur man gör och löser ditt problem hoppas jag att någon annan kan hjälpa till med. Då för jag också en lektion vilket kan behövas då jag bara jobbar med 4:3. :)