Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

hej,

någon som har en åsikt om vad det är för skillnad mellan olika sorters frost, typ opal frost, white diffusion, silk, muslin, grid cloth osv? alltså jag har använt de flesta så jag vet ungefär vad det är för "fysisk" skillnad, men jag har aldrig sett någon större skillnad på hur ljuset blir. vad jag använt har mest berott på vad som funnits tillgängligt och skillnaden när det gäller styrka (halv, hel osv) och hur långt från ljuskällan de sitter betyder bra mycket mer i mina ögon. visst kan jag sno en bit av varje och testa, men det är ändå kul att höra vad andra tycker.

/mattias

Postad

Jag måste säga att jag inte märker någon betydande skillnad alls.. Använde dock en typ av diffusion för ett tag sen,,, (om jag bara kunde komma på vad den heter) som var ovanligt skön att hantera. Nästan som en blandning av papper och textil och därför mycket enklare att vika och fästa på lampor och annat. Den rekomenderas! (Och tyvärr kommer jag fortfarande inte på namnet)

Postad

spun kanske? tar för mycket ljus enligt min smak. se där, en skillnad jag kom på. vilka tar mest och vilka minst? en annan skillnad är hur mycket de gör ljuskällan större eller bara bryter upp skuggorna. trodde det mest hade med styrkan att göra men jag har förstått att det är olika med olika material.

verkligen ingen annan med någon input?

/mattias

• 5 månader senare...
Postad

hmm spun är lite 80 för mig, men saker kommer och går, för valet känns mycket som smaksak och kan vara lite "märkvärdigt" att säga jag använder bara hannover frost eller liknande för det är faktiskt väldigt små skillnader, klart det är ibland dom små skillnaderna ihop som kan göra en unik.

Silent Grid Cloth eller andra silent filter rekomenderar jag varmt för hur jobbigt är det när man har en viktig scen och vinden börjar helt plötsligt flippa ut och det prasslar, ser ljudteknikerns konstiga blick.

Den stora nackdelen är kostnaden är betydligt dyrare än andra men plus för att dom kan återandvändas rätt länge och man har glada ljudtekniker.

Sen en annan favorit är Brush silk, ett typ randigt filter, som sprider ljuset vertikalt eller horisontalt beroende på hur du placerar filtert, jag andvänder det mest vid trånga utrymme som flygplan små källarfönster etc. bara att rulla ut på flygplanets sida och placera lampan ute sen sprider den fint ljus in i planets minimala fönster.

Kolla in på roscos eller andra tillverkares sidor där får du info om olikheterna.

http://www.rosco.com/uk/filters/cinegel.asp?order=so&display=17

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...