Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan,

Har precis fått hem en Canopus 300 och givetvis kommer en del frågor upp vid installationen:

1. Dip-switcharna på baksidan, hur skall de stå om man vill spela in PAL och göra justeringar i datorn?

Vad jag kan förstå är alla på OFF utom:

Vänster: 6, 8.

Höger: 4.

2. DV-anslutningarna:

Från kameran på framsidan och till datorn på baksidan.

3. Ovanpå lådan finns 3 knappar och en mängd lampor.

Om jag förstått det rätt tas dessa över av den i PC'n interna inställningen?

4. När jag startar "Picture Controller 300" finns en knapp för "Preview".

Ett fönster med svart TV-ruta öppnas men ingen bild.

Hur får jag fram bilden?

5. Arbetar TBC'n och andra justeringar automatiskt eller måste jag ställa in dem i "Picture Controller 300" för varje inläsning? Nollas i så fall inställningarna när datorn slås av?

Några tips?

Hälsningar och tack på förhand

-Per

Postad

[citat=Rogge][citat=Per Lind]Några tips?[/citat]

Manualen brukar vara bra att läsa. :)[/citat]

Kunde Du inte komma med något bättre? Även om Du är expert så är inte jag det och då är detta ett rop på hjälp.

Manualen är läst men det är väldigt sällan som en manual ger svar på frågorna. Den är skriven av de som kan det och knappast för nybörjare som verkligen behöver hjälp.

-Per

Postad

[citat=Per Lind]Kunde Du inte komma med något bättre?[/citat]

Nej, hade jag kunnat komma med något när det gäller Canopusprodukter så hade jag gjort det.

Däremot indikerade dina frågor på att det var ett rop på hjälp, och att läsa manualen brukar ge svar på frågor, så det var det bästa jag hade att ge.

Har du kollat på Canopus egna forum?

Postad

OK,

det lät lite spydigt.

Jag har läst manualen men den ger inte svar på mina frågor, som så ofta när det gäller manualer så är de skrivna av proffs som inte begriper att man måste börja på rutan 0 och förklara sådant som för dom är självklart. För en nybörjare är det inte det.

Jag har manualen både på Engelska som Tyska men jag hittar inga svar. Jag förmodar att det kan vara någon av switcharna som skall stå i annat läge.

När det gällde frågorna om firewirens in och ut så är det föredömligt bra sådana i handboken men det fattas lite så man vet inte riktigt vilken ände som skall till datorn.

Switcharna igen, det verkar av handboken att man skall sätta den översta högra i ON-läge när man skall göra inställningarna och sedan ställa tillbaka den i OFF, men helt klart står det inte. Det framgår inte heller av handboken om den PC-styrda programvaran tar över från den i boxen.

Handboken ger som vanligt fler frågor än svar vilket tyvärr är vanligt när det gäller handböcker.

-Per

Postad

Hej Per!

Jag har också en ADVC-300, om du köpte den i Sverige så är den förinställd i PAL-läge, jag håller med om att det inte var en pedagogisk manual som medföljde, men du måste helt enkelt läsa igenom den sida för sida innan man börjar förstå hur den fungerar, jag har manualen på jobbet, så jag törs inte besvara dina frågor utan att ha kikat i manualen först. Om du har svårt med engelskan så hjälper jag dig gärna att besvara dina frågor, men jag är 100% säker på att allt står i manualen.

Postad

Hejsan,

Och Tack.

Läser man manualen flera gånger klarnar det en del.

Teknisk engelska är inte några större problem men teknisk tyska är lika enkelt/svårt så jag ställde samma fråga i Magix Video de Luxe tyska forum och fick ett mycket detaljerat svar men även han tyckte det var lite motsägande med hur han hade inställningarna mot vad handboken sa.

Bl.a. fattade jag som att boxens inställningar gäller vid import i datorn och datorns vid export men enligt Tysken så spelar det ingen roll hur inställningarna står. Bägge riktningar styrs av datorn.

Vidare rekommenderade han intern sync.

Har experimenterat lite med NTSC-import. Jag har ett antal VHS-band som skall överföras till DVD så detta var en av anledningarna att jag valde Canopus-en. En annan TBC'n.

Tack igen.

Hälsningar

-Per

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...