Jump to content

Syriana

jonkanon
 Share

Recommended Posts

Hmmm....

Till att börja med så kan jag starkt rekommendera denna till alla som inte uppskattar de traditionella manusen, med tydliga berättelser och förutsägbara slut.

Resten får se den och själva bilda sig en uppfattning.

Jag har precis sett filmen och har i efterhand letat lite vad som stått om den. För min första tanke var, det här kommer inte många tycka om.

För det finns inga hjältar eller skurkar, det finns inget tydligt slut. Det är skeenden. Det är fiktivt, men det luktar som att det skulle kunna vara ett övningsexempel i politik.

Många har reagerat negativt på filmen för de inte har fått ut något av den. De saknar tydligheten i berättelsen.

Många hävdar att det är antiamerikanskt.

Många hävdar att det är helt lysande.

Jag hävdar att den varken är för eller emot. Och det är möjligt att argumentera så som man vill, för den som vill argumentera. Du kan hävda att USA är stora bovar. Du kan hävda att muslimer är terrorister. Du kan hävda att alla är offer för omständigheterna. Du kan hävda att ledarna viftar med bröd och skådespel, osv osv...

Och det är denna otydlighet som folk inte kan hantera riktigt. Att ingen tycker åt dem.

Det här anser jag är ett strålande exempel på film som går ifrån den tradtionella berättarstrukturen. Och det här är väldigt bra gjort, ska tilläggas. Så se den och bilda er en uppfattning.

Jag tillhör dem som hävdar att det är lysande.

Tillägg. Dock så har den ju precis som alla andra filmer, en början en mitt och ett slut.