Jump to content

Paj digitalkamera.

lilla_farbrorn
 Share

Recommended Posts

Nu är det så att jag lyckats tappa en digitalkamera av märket Nikon Coolpix 5600 så den gått sönder. Yippi!

Linsskyddet har gått av helt och optiken är snedslagen, den går dock att slå på så den kan elakt meddela "linsfel".

Jag undrar om någon här på forumet vet var man kan lämna in den?

Jag har ingen garanti eller kvitto eftersom den är köpt "billigt" begagnad.

du vill inte veta. händer ju att man lånar ut den och tjejen som tappade den kommer inte ens ihåg att hon gjorde det. :bire skål på den.

hon ska vara med att betala lagninskostnaderna dock, men eftersom jag är en god människa så bidrar jag med lite eftersom jag var dum nog att låta någon annan ens ta i den dyrgripen.

• 2 weeks later...

asså fyy fan. jag frågade på expert vad det skulle kosta att laga kameran och det går på minst 800 spänn för att de ens ska kolla på den, sen går det på runt 1000-2000 kronor. Måste det verkligen vara så här dyrt? Här är det ju inte expert som lagar utan de skickar den vidare. Denna mellanhand måste ju göra att priset stiger?

Jag lyckades laga optiken själv genom att helt enkelt banka till den lite, men den skramlar lite när man zoomar och linsskyddet är fortfarande av. Jag känner fortfarande att jag vill lämna in den för att se till så att det inte är någon lös del som har sönder optiken med tiden. Var finns en kameradoktor?

Har Du ingen hemförsäkring med drulle?

Om Du kommer undan med 3000 skall Du skatta Dig lycklig.

Jag tappade en Panasoniv NV-DX 100 i golvet på en spårvagn i Wien.

När jag lämnade in kameran tog försäkringsbolaget reparationen minus självrisk. Reparationen kostade 7000,-.

Kameran kom tillbaka efter reparation av vattenskada. Vadå, vattenskada?

Trots att jag sagt till om att kameran tappats så hittar verkstaden ett lättare fel och bryr sig inte om tappskadan. Att kameran skulle vara vattenskadad visste jag inte om och den fungerade ända fram tills dess att jag tappade den.

Kameran funkar delvis men inte tillfredställande trots en reparation på 7000,-.

Försäkringsbolaget vill ha ytterligare självrisk för att laga den "nya" skadan men eftersom kameran är 6 år vill de inte lägga mer pengar på den eftersom jag redan fått 7000,-.

Så nu står jag med en halvfungerande kamera.

SENS MORAL: Kolla med försäkringsbolaget. Se till så verkstaden verkligen kollar alla fel och inte går någon genväg.

-Per

• 2 weeks later...