Gå till innehåll

Chroma-Key tyger


GnuBi

Recommended Posts

Tyg det är dyrt....

 

men papper är inte att rekomendera..... Om det ska funka bra så ska det vara absoljut INGET ljus på... och det e i princip omöjligt om man ska kunna få det att se snyggt ut..... een det kan fungera om man bara vill ha o leka med... men ordentlig film är inte att rekomendera...

Länk till kommentar
Share on other sites

Japp, Har sökt på google men hittade inga bra svenska butiker.

Har provat med papper redan, fungerade inte så himla bra... Köpte från Madeco, hyfsat bra pris även för tyger men de är för korta i bredd.

 

Om man bortser från pris, har ni några butiker/internetbutiker att rekommendera som säljer chroma key tyger?

Det tyg som jag letar efter bör vara runt 2,5 m brett och ska helst kunna köpas i närheten av stockholm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Papper fungera alldeles utmärkt under rätt förutsättningar (som jag skrev även i mitt förra inlägg).

 

Självklart är det inget att föredra framför tyg, inte på något sätt. Men om GnuBi ville komma billigt undan så kunde det vara en sak att testa.

 

Papper fungera bra om... Man har långt avstånd mellan objektet och bakgrunden så att man inte fäller skuggor och dessutom får en del skön oskärpa på bakgrunden.

Exempelvis den här. Den är fotad med papper bakom.

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Har målat en playwoodskiva grön en gång... men det var inte chroma grön utan en helt annan nyans så det fiukade inte spå bra..... men playwoodskiva e nog lite för liten tycker jag...... men playwoodskiva me chroma färg funkar nog... m,en färgen var dyr... 649:- eller något liknande.... man kan väl köpa en liknande nyans som vanlig byggfärg.....

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi drog till myrornas o köpte ett blått lakan för 15 spänn o hängde upp på en vägg. Det funkade sådär men vi hade skitkass belysning och färgen var lite mörk. Men kolla in nån second-hand affär, ifall de har tyger i lysande färger, o dra på en fet strålkastare eller nåt så funkar det kanske

Länk till kommentar
Share on other sites

Lakan e inte bra eftersomdet är helt olika sorters maerial på chroma tyger och "Lakan tyg".... det är egentligen inget tyg utan nåt annat material som ja ej vet....... Lakan är inget att rekomendera....... måla en vgg är nog det bästa sättet om man vill komma billigt undan....

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Jag har provat många sorters tyger och färger. Köp riktig från början så blir det både billigare och lättare att placera belysningen. Bra chroma färg sväljer mycket ljus och är matt och fin. Jag gillar heltklart bättre färg än tyg. Madeco är mitt råd.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

hmm...om jag fattade rätt så gäller det att få bakgrunden att inte reflektera några skuggor, så om man ljussätter väldigt väl så kan man väl ha vanliga tyger..man ska väl få dom att vara nästan som "självlysande".. mycket ljus bakom och mot tyget så borde man ju fixa det rätt bra....men va vet jag :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...