Mr_Nitro Postad 7 februari 2006 Postad 7 februari 2006 Hej ! Jag har "tankat över" lite filmer från min Video8-kamera till datorn. Filmerna blev i MPEG-format. Tittar jag på dem så är ljudet synkat, men när jag lyft in filmerna i WinDVD Creator 2 och gjort "scen-detektering", så tappar jag helt plötsligt ljudsynk med ca 1 sek. Är detta ett promblem som är "känt" så det finns en patch eller nåt, eller är det jag som gjort nåt galet ?? Tacksam för hjälp !! Windows XP Home Capture card: Conexant 2388x Capture program: InterVideo\MSIPVS WinDVD Creator, Version 2.0 mvh/ Lasse 0 Citera
Mr_Nitro Postad 8 februari 2006 Författare Postad 8 februari 2006 Ingen som vet hur jag skall komma runt mitt problem ?? 0 Citera
Stefan_holst Postad 8 februari 2006 Postad 8 februari 2006 [citat=Mr_Nitro]Ingen som vet hur jag skall komma runt mitt problem ??[/citat] Är lite osäker men eftersom ingen har svarat. Kan tänka mig att problemet är Mpeg relaterat. Du försöker vad jag förstår göra förändringar i filmfilen. Det är mycket vanskligt att göra det i Mpeg. Det finns många trådar att läsa om Mpeg och varför det inte är ett format som är redigerbart. När du tankar över filmer till datorn så använd DV format. DV format är igentligen ett Jpeg format där varje bild är komprimerad men lagda i en ström och kallas därför Mjpeg. Jag vet inte om WinDVD Creator 2 har möjlighet att ta emot i DV. I alla fall när du har en film du är nöjd med så är Mpeg utmärk att spara i. 0 Citera
Mr_Nitro Postad 9 februari 2006 Författare Postad 9 februari 2006 Hej och tack för ditt svar Stefan !! Kan jag verkligen omvandla mina analoga filmer till DV ?? Trodde att DV var ett format man fick när man spelade in film digitalt. Om jag bara kunde separera ljud och bild skulle jag kanske kunna förskjuta dem lite i förhållande till varandra. Vet dock inte vilket programm som fixar sånt. Kollade precis i WinDVD Creator, och jag verkar bara kunna välja mellan MPEG och AVI. Däremot i det program(InterVideo\MSIPVS) som jag tillsammans med mitt videokort har använt för att omvandla min Video8-film till digitalt format kan jag välja mellan MPEG1 och MPEG2, men inte DV. Det lustiga är att när filmerna är överförda till min HDD i digitalt format(MPEG2), så synkar de, men när jag jobbat lite med dem i WinDVD Creator(utan att ändra källfilmen/filen), så har jag plötsligt osynkat ljud...!!??? Blir inte klok på detta - får testa att överföra från analogt -> digitalt ytterligare en gång... mvh/ Lasse 0 Citera
Stefan_holst Postad 10 februari 2006 Postad 10 februari 2006 [citat=Mr_Nitro]Hej och tack för ditt svar Stefan !! Kan jag verkligen omvandla mina analoga filmer till DV ?? Trodde att DV var ett format man fick när man spelade in film digitalt. Om jag bara kunde separera ljud och bild skulle jag kanske kunna förskjuta dem lite i förhållande till varandra. Vet dock inte vilket programm som fixar sånt. Kollade precis i WinDVD Creator, och jag verkar bara kunna välja mellan MPEG och AVI. Däremot i det program(InterVideo\MSIPVS) som jag tillsammans med mitt videokort har använt för att omvandla min Video8-film till digitalt format kan jag välja mellan MPEG1 och MPEG2, men inte DV. Det lustiga är att när filmerna är överförda till min HDD i digitalt format(MPEG2), så synkar de, men när jag jobbat lite med dem i WinDVD Creator(utan att ändra källfilmen/filen), så har jag plötsligt osynkat ljud...!!??? Blir inte klok på detta - får testa att överföra från analogt -> digitalt ytterligare en gång... mvh/ Lasse[/citat] Troligen är AVI formatet det som du ska spara i. Alla namn på format blir lätt förvirrande. Men, DV formatet som jag sa är en Mjpeg komprimerad fil är en AVI filström. AVI kan i vissa fall vara mycket lindrigt komprimerat och då tar det enormt mycket plats. För att krångla till det så används också Mpeg4 formatet Div-x och X-vid AVI som filändelse. Jag förstod inte riktigt om du gjorde någon förändring på din fil? Intervideo har haft ett program som hette WinProducer som jag har för mig tog emot DV/AVI ström. Nu har de något som heter Instant Movie Maker. Vet inte hur det fungerar! I alla fall ska du redigera ditt material så rekomenderar jag att du använder ett redigerings program när du kör en capture och redigerar. Avid har ett gratis alternativ att tanka hem om du inte vill köpa något. Sedan kan du använda WinDVD för att komprimera och föra över till DVD. 0 Citera
Rogge Postad 13 februari 2006 Postad 13 februari 2006 Mjpeg och DV är inte samma sak. Läs mer här 0 Citera
Stefan_holst Postad 14 februari 2006 Postad 14 februari 2006 [citat=Rogge]Mjpeg och DV är inte samma sak. Läs mer här[/citat] Jag har läst, Tack! Jag har läst annat också i detta ämne och visst är jag lite slarvig i mina utryck. Men det är lite med flit som jag förenklar. M-Jpeg är ingen codec! Det är flera. Detta format har aldrig standardicerats. DV är standard. Det spelar ingen roll vilken kamera du har eller vilket redigeringsprogram du använder, DV är DV. Men DV är utvecklad från M-Jpeg där varje bild analyseras och kodmässigt förenklas. Det är dock som du påpekar inte samma sak. Det finns massor att läsa om detta, men allt jag ville sagt var att redigera i ett format som tar hänsyn till efterkommande bilders förändring som MPEG kan skapa konstiga effekter. Det är bättre att strömma in videon till ett redigerbart format som DV. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.