Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag håller på att redigera i Premiere och märkte att på nått sätt har vi fått klipp i widescreen och i vanlig 4:3.

Nu är min fråga hur kan jag få bort de svarta kanter som kommer, är detta möjligt i premiere?

Postad

[citat=Zhyron]Jag håller på att redigera i Premiere och märkte att på nått sätt har vi fått klipp i widescreen och i vanlig 4:3.[/citat]

- Skall det bara vara 4:3-klipp?

- Skall det bara vara 16:9-klipp?

- Vad för sorts Project är det du håller på med, 4:3 eller 16:9?

Postad

Jag har klipp av både delar.

Jag startade ett 16:9 projekt och började importera klipp, allt såg fint ut men sen importerade jag ett klipp med svarta kanter på båda sidorna (vilket jag gissar är 4:3) och dessa skulle jag vilja ha i 16:9 så att de matchar resten

Postad

Jag har aldrig mixat 16.9 med 4:3 så jag är långt ifrån säker på mitt svar.

Jag hade iaf provat att markera ett 4:3-klipp i Project Window och sedan gå till File > Interpret Footage och där ändrat klippets PAR från 1.067 till 1.422 vilket motsvarar det PAR som ditt Project och som 16:9-klippen använder sig av. Rendera ut en bit av filmen och se hur det ser ut på en TV, dvs om resultatet är användbart eller ej.

Du ändrar klippets Pixel Aspect Ratio i rutan Conform to:

Skriv och berätta hur resultatet blev så jag vet i framtiden! :)

Postad

Jag skulle tipsa om att sätta 4:3 bilden på timeline och sedan klicka på klippet få in på motion och ställa in 134 på scale. Det zoomar in precis så mycket som det behövs för att ta bort de svarta sidorna. Och så har du möjligheten att korrigera dina bilder genom att ändra postion upp och ner.

Hoppas du blir nöjd!

Postad

[citat=Danell]Jag skulle tipsa om att sätta 4:3 bilden på timeline och sedan klicka på klippet få in på motion och ställa in 134 på scale. Det zoomar in precis så mycket som det behövs för att ta bort de svarta sidorna. Och så har du möjligheten att korrigera dina bilder genom att ändra postion upp och ner.

Hoppas du blir nöjd![/citat]

Aha...som "scan and pan". Detta är nog lösningen. Man förlorar i.o.f.s. bildinfo, men räddar det en produktion så får man leva med det.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...