Smile Postad 5 februari 2006 Postad 5 februari 2006 Tänker pröva på det här med super8 filmning, så jag har lite frågor. Jag har tänkt att filma slowmotion scener med super8 kameran och vill ha en så modern look som möjligt. Med modern look menar jag hög detaljrikedom, hög skärpa och inget\mycket lite grain i bilden. Vilken film bör jag använda(kommer att filma soliga sommardagar och det skall vara en färgfilm). Jag har kollat runt på nätet efter kameror och tycker att Nizo:s kameror med Variogon 1.8/7 - 80mm objektiv och 54fps verkar justa, vad tycker ni om dem? och hur mycket bör man ge för en fungerande? 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 5 februari 2006 Postad 5 februari 2006 Jag skulle köpa en Fujica ZC1000, det är dock en Single8 kamera... Men den kan filma med 72fps och har bättre bildstillestånd än super8, tack vare en riktig tryckplatta. Vill du se hur det kan se ut finns det provbilder som jag filmade förra sommaren med min ZC1000 på http://www.uppsalabildteknik.com/provfilmer2.php EDIT: Men det finns inte lika mycket olika filmsorter till Single8 som till Super8, finns inga negativa filmer tex. 0 Citera
beyondMyth Postad 6 februari 2006 Postad 6 februari 2006 personligen köpte jag en NIZO 6080 och är grymt nöjd med den! och nya super-8 filmen Ektachrome 64T från Kodak funkar finfint i den! :-) för övrigt så köpte jag den på super8camera-shop som ligger i Tyskland och är väldigt bra, kan jag rekommendera om du tänker köpa en NIZO! :) //Benny. 0 Citera
Smile Postad 6 februari 2006 Författare Postad 6 februari 2006 Tackar så mycket för svaren! Kollade upp Fujica ZC1000 lite grand och vad jag kan se så verkar den helt OK :). Hittade inga singel8 filmer på din sida(?) men iaf endel fina stillbilder. På Ebay fanns det inte en enda Fujica ZC1000 tillsalu dessvärre. På butiken som Benny tipsade om har dom en tillsalu för €445 vilket är för dyrt för mig. Förövrigt, ska inte super8 vara den bästa av alla 8mm filmer? 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 6 februari 2006 Postad 6 februari 2006 Jag har inte hunnit lägga upp några filmklipp från mina Single8 än... ZC1000 är ganska dyra, men de är bäst. Single8 ÄR bättre än Super8, men vill man pula med mer olika filmsorter som negativa filmer och så så är det Super8 som gäller. Jag köpte min ZC1000 för typ 3200:- SEK (tror jag) med frakt , från Ebay UK, och det var ett billigt pris för en ZC1000. De är inte billiga, men de är bäst. ;) 0 Citera
mattsand Postad 14 februari 2006 Postad 14 februari 2006 Med modern look menar jag hög detaljrikedom, hög skärpa på vilket sätt är det modernt? snarare jobbar man ju hårt nuförtiden för att softa bilden på olika sätt. filmer från till exempel 70-talet är oftast bra mycket skarpare. och inget\mycket lite grain i bilden. och därför har du valt super 8? lite grann låter det som om video är ett bättre format för dig, eller möjligen 35mm... :-) Vilken film bör jag använda? vision2 200t. /mattias 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.