Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag undrar om det på något sätt går att göra en mask runt en figur och sen sätta en tracker på maskningen så den följer figuren?

T ex istället för att använda greenscreen så maskar man bort bakrunden är detta möjligt? figuren kommer inte röra sig speciellt mycket

Postad

Om du vill att masken helt ska följa din figur (Interpoleras) automatiskt, d.v.s. animeras över tid för att följa formen på din figur så är svaret nej. Att tracka en fast, statisk mask går fint

Om inte figuren rör sig speciellt mycket är nog hederlig rotoskoping ditt bästa alternativ, såvida det inte är en extremt simpel figur, ett runt objekt t.ex. då funkar det som walfridson sa, lägg masken på en solid, använd den som key/matte och tracka den på ditt objekt.

Postad

När man har maskat något ser man man bara just det och inte det som är runt om ni förstår. Allt annat blir transparent förutom just där det är maskat. Går det på något sätt göra så att man ser det som är utanför också?

Postad

Beroende på vilket program du använder så är det lite olika. I After Effects t.ex. om det är det program du använder, så har din mask Add som default mode. I mode listan kan du, om jag inte minns helt fel, välja None.

• 1 månad senare...
Postad

du kan också välja subtract istället för add, då har du såattsäga en inverterad mask...

tutorial på maskning? läs hjälpen... läs allt det du kommer över från olika internetkällor, kreativa kossan, och liknande... skitbra bok tycker jag är After Effects 6.5 Studio Techniques...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...