jonkanon Posted January 30, 2006 Posted January 30, 2006 Hej alla ljudmänniskor. Jag har för avsikt att digitalisera hela mitt cd bibliotek då många är så gamla att de har slutat fungera. Men jag är inte ett dyft intresserad av att lägga över det på mp3, utan jag vill bibehålla ljudkvaliteten. Min tanke var att göra iso filer av varje skiva, men det är lite jobbigt att inte kunna se låtar osv... formatet får gärna vara framtidsäkert, samt gärna open source. Ingen komprimering helst, jag finner att det redan har komprimerats till en godtagbar nivå. Så vad ska jag satsa på för att vara säker ett längre tag, samt att kunna konvertera om det behövs i framtiden. /jon 0 Quote
Luzer Posted January 30, 2006 Posted January 30, 2006 Wave funkar väl ypperligt om du inte vill förlora kvalite och kan tänka dig att det tar mer plats. Finns ju lossless format som komprimerar men du förlorar ingen kvalite har jag hört. Fungerar mer som ett zip/rar arkiv där du behåller all information, krävs bara lite mer kraft att spela upp dom eftersom den ska "packa upp" strömmen. Jag är dock inte jätteinsatt i losslessformatet. Sen om du väljer wave eller aiff eller något annat rent pcm format spelar ingen större roll tror jag. Kör du från cd är det ju 16/44 som gäller, så behåller du kvaliten. 0 Quote
mjg Posted January 30, 2006 Posted January 30, 2006 AAC loseless är det bästa som finns på jorden just nu. Man förlorar ingen kvalitet, men filen blir ändå betydligt mindre. I Mac-världen är det standard - jag vet dock inte hur det är i PC-världen. 0 Quote
jonkanon Posted January 30, 2006 Author Posted January 30, 2006 Jag ska kolla lite. Om någon har någon intressant länk så är jag öppen. Verkar finnas flera lossless format, och då undrar jag ju givetvis. Är de kompatibla? Tack för snabb respons. 0 Quote
ash Posted January 31, 2006 Posted January 31, 2006 jag har hört talas om nåt som heter flac. du kan ju kolla upp det också 0 Quote
jonkanon Posted January 31, 2006 Author Posted January 31, 2006 Flac ska jag kolla upp, Men det börjar luta åt att behålla orginalfilen, den är visserligen lite större men jag gissar på ett brett stöd en längre tid åt formatet. Men vi får se, hårddiskar i kvantitet blir ofta några kronor det också. 0 Quote
jonkanon Posted August 20, 2006 Author Posted August 20, 2006 Bidde inte så där då, ny fråga i ny tråd. Kör på FLAC troligtvis :) 0 Quote
Recommended Posts