Jasa Inc Postad 25 januari 2006 Postad 25 januari 2006 kan ngn reda ut lite begrepp? 1. Vad menas med "barrel distortion"? Är det när bilden börjar "böja" sig 2. ... hur långt kan man gå i 0,?x med vidvinkel innan bilden börjar böja sig? 3. Vilken 0,?x har fisheye? j.v.a.m.k.s.i.f. 0 Citera
wääuu Postad 25 januari 2006 Postad 25 januari 2006 1 barrel distortion är samma som typ cirkulär distortion tror jag d.v.s ja det är när bilden börjar böja sig. 2 jag tror att du får distortion på vartenda vidvinkelkonverter du provar, vill man ha en rak bild med mycket vidvinkel så får man helt enkelt ha ett objektiv med den egenskapen, ingen konverter fast det kanske finns nån raktecknande konverter? 3 jag tror inte det finns någon speciell faktor för just fisheye, men med fisheye brukar man mena mycket distortion och gärna en hel del vinjettering ;) yeah! men kom ihåg att det blir mer vindvinkligt ju vidvinkligare objektivet i kameran är från början (brännvidden * Faktorn = den nya brännvidden) 0 Citera
Jasa Inc Postad 1 februari 2006 Författare Postad 1 februari 2006 Att bilden böjer sig gör iof inget men det blir ju suddigt i kanterna... det är det jag vill slippa. ... när man kollar på skate, skid och Viva la Bam t ex så har dom ju inget distortion (suddigt) i kanterna... har dom dyrare linser då eller? 0 Citera
illenium Postad 29 mars 2006 Postad 29 mars 2006 Dom har dyrare linser ja. Vill man slippa vinjett, får man offra vidd... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.