Gren Posted January 22, 2006 Posted January 22, 2006 Upptäckte att när man exporterar en AC-3 (stereo 2.0) -fil från Vegas5, blir ljudvolymen väldigt mycket lägre än originalet. (Om jag exporterar samma projekt i wav-format blir ljudnivån rätt.) Är det någon som vet varför detta sker? 0 Quote
Luzer Posted January 22, 2006 Posted January 22, 2006 I vilket format exporterar du när ljudvolymen blir lägre då? 0 Quote
Gren Posted January 22, 2006 Author Posted January 22, 2006 Det är just AC-3 format (stereo), som blir fel. Wav blir rätt. Använder default inställning på båda. 0 Quote
Luzer Posted January 23, 2006 Posted January 23, 2006 Jag trodde man kunde koda Ac-3 med olika format, fast det ofta är i mp3, men så kanske det inte är. 0 Quote
Gren Posted January 23, 2006 Author Posted January 23, 2006 AC-3 är eget format och går att koda i stereo samt surround. Ljudkvaliten blir sämre precis som på mp3, men det borde ändå inte påverka volymen, men jag kanske har fel... 0 Quote
00Bengtsson Posted January 23, 2006 Posted January 23, 2006 Har du provat med att bränna filmen på en DVD? Det kan vara så att din dators högtalare spelar upp ljudet lägre än vissa andra format. 0 Quote
Gren Posted January 23, 2006 Author Posted January 23, 2006 När man lyfter in ljudet i DVD Architect ser man på ljudkurvan att ljudnivån är lägre på AC-3 än med wav-filen, vilket man hör även när man lyssnar via högtalare. Har även bränt 2 st DVDs med varje format och samma nivåskillnad gäller även där. 0 Quote
Christian van Caine Posted January 24, 2006 Posted January 24, 2006 AC-3 är ett eget format utvecklat av Dolby Laboratories ja. Varför kodar du inte helt enkelt ljudet i PCM då? Har du för lite plats kvar på plattan? 0 Quote
Gren Posted January 24, 2006 Author Posted January 24, 2006 Det är precis vad jag gjorde :-) Tycker bara att det är egendomligt, att ljudnivån påverkas såpass mycket med AC-3 kodning. Det kanske är meningen oxå, men jag förstår inte varför. 0 Quote
Lars A Posted January 24, 2006 Posted January 24, 2006 [citat=Gren]Det är precis vad jag gjorde :-) Tycker bara att det är egendomligt, att ljudnivån påverkas såpass mycket med AC-3 kodning. Det kanske är meningen oxå, men jag förstår inte varför.[/citat] Om du går till AC3-dialogen i Vegas rendreringsfönster, så hittar du en rullgardinsmeny kallad "dialog normalisering". Dra dit hjälp-frågetecknet och läs. Kanske om du ändrar den parametern så hörs det bättre. (min står på -27 db under digital maxnivå, borde vara max -18db har jag för mig att SVT använder sig av vad gäller digitala inspelningar rent allmänt) 0 Quote
Luzer Posted January 24, 2006 Posted January 24, 2006 [citat=Lars A] Om du går till AC3-dialogen i Vegas rendreringsfönster, så hittar du en rullgardinsmeny kallad "dialog normalisering". Dra dit hjälp-frågetecknet och läs. Kanske om du ändrar den parametern så hörs det bättre. (min står på -27 db under digital maxnivå, borde vara max -18db har jag för mig att SVT använder sig av vad gäller digitala inspelningar rent allmänt)[/citat] Om det innebär att man normaliserar med en maxnivå på -18dB så tycker jag det låter väldigt lågt? 0 Quote
Lars A Posted January 24, 2006 Posted January 24, 2006 Nja, det lärde jag mig från Örebros lokalradio en gång. Jag är inte 100 säker på det, men tidigare då man använde bandspelare så hade man typ den marginalen från då banden distorderade... Och det slog mig också att det var väldigt lågt, men tänker man efter så har man nu bra mycket mer kräm på digital max än vad gamla 0dbm-nivån gav. (0.775V) Och 18 db är alltså nollreferensen (det kan vara 12db också... kanske en radiotekniker kan rätta?) Därifrån finns alltså headroom. Men -27 är då 9db till.. nära en tvådubbling neråt. Då hörs det besvärande lite... 0 Quote
Gren Posted January 24, 2006 Author Posted January 24, 2006 Den digitala normaliseringen i Vegas som ni pratar ovan verkar inte vara samma sak som 'normal' normalisering. Jag prövade nämligen ändra just på den inställningen (default var -27, vilket jag oxå reagerade på) och ställde in den till -6 bara för att testa. Resultatet blev att ljudnivån blev ÄNNU lägre! Nästan ohörbart. Skumt... 0 Quote
Lars A Posted January 24, 2006 Posted January 24, 2006 [citat=Gren]Den digitala normaliseringen i Vegas som ni pratar ovan verkar inte vara samma sak som 'normal' normalisering. Jag prövade nämligen ändra just på den inställningen (default var -27, vilket jag oxå reagerade på) och ställde in den till -6 bara för att testa. Resultatet blev att ljudnivån blev ÄNNU lägre! Nästan ohörbart. Skumt...[/citat] Ja, skumt. Prövade du att ställa den på -48 då? :) Läste nånstans att om man hade problem med AC3-volymen vid encodning så kunde man gå in på kontrollpanelens ljudikon och kolla ljudcodekarna. Hade man där en AC3-codec, så skulle det finnas en inställning där. Kollade själv, men jag hade ingen sådan. 0 Quote
Gren Posted January 24, 2006 Author Posted January 24, 2006 [citat=Lars A] Ja, skumt. Prövade du att ställa den på -48 då? :) [/citat] Nä - det testade inte. Nåväl, stereoljud går ju alltid att köra med PCM, men med surround finns det väl inget alternativ till AC-3. 0 Quote
Luzer Posted January 25, 2006 Posted January 25, 2006 Men hur funkar Ac-3 det är väl inte 5 diskreta kanaler utan bara stereo som körs genom nån "ac-3-matris" som lägger ut endel av ljudet i surroundhögtalarna. Dolby har ju också nån sån där fuskgrej. Annars är det väl bara dolby, dts eller sdds som gäller vid surround. Fast sdds känns ju lite meningslöst att försöka fixa. 0 Quote
giallo Posted January 26, 2006 Posted January 26, 2006 [citat=Luzer]Men hur funkar Ac-3 det är väl inte 5 diskreta kanaler utan bara stereo som körs genom nån "ac-3-matris" som lägger ut endel av ljudet i surroundhögtalarna. Dolby har ju också nån sån där fuskgrej. Annars är det väl bara dolby, dts eller sdds som gäller vid surround. Fast sdds känns ju lite meningslöst att försöka fixa.[/citat] Det blir äkta 5.1 ljud, eller egentiligen 5.0 ljud. Suben har ingen egen kanal. 0 Quote
Gren Posted January 26, 2006 Author Posted January 26, 2006 [citat=giallo] Det blir äkta 5.1 ljud, eller egentiligen 5.0 ljud. Suben har ingen egen kanal.[/citat] Jodå, suben har egen kanal i 5.1. I Vegas kan man mata signal enbart till suben via LFE (Low Frequency någonting...) 0 Quote
Christian van Caine Posted January 28, 2006 Posted January 28, 2006 Dolby AC-3 (Dolby Digital) är diskret 6-kanals-surround, fem riktningar & en egen kanal för subben. Det är Dolby ProLogic / PL2 som är matrixerad ur stereo. 0 Quote
Luzer Posted January 28, 2006 Posted January 28, 2006 Aha, så AC-3 är alltså dolbys format också. E ju en djungel det här :) Får väl sätta mig in lite mer i det här när man bestämmer sig för att köpa surroundstärkare... 0 Quote
Recommended Posts