Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hm, typ...! Den spelar in 50 och 60p(tror du väljer pal eller ntsc själv på kameran?) i SD, men inte i HDV. Men så kommer det roliga, grejen är att du har en analog, okomprimerad live utgång som kör HD 50p eller 60p.

Men för att ha nytta av det måste du ju ha prylar att ta emot det med. Inget man tar ut på location. Eller, George Lucas gör väl det.

Perfekt för typ grönskärm i studio iaf!!! Eller annan inspelning som bara sker i studio.

Grym kamera iaf, och soft med utbytbar optik... Kostar typ som en XL2. edit: Eller ja, inte riktigt... Men mycket billigare än XL H1 och HVX200 iaf.

Postad

Hm, satt och funderade på vad man faktiskt behöver för att köra okomprimerat.

Du behöver en fet dator. Jag kör mac här..

G5 quad 2,5 ghz, 33000:-

Sen har tydligen Aja ett kort, Kona LHe som tar analogt direkt, så du behöver ingen konverterare innan videokortet...

kostar typ 15000:-

Sedan måste man ju ha nån raid... Graid 1TB kostar typ 9000:- funkar den till vad man vill göra? Nån som vet? Eller måste man ha en Xserve från apple som kostar mellan 60(1TB) och 130 000(7TB):- ?!?!

Så måste man ha FCP5 för att köra in HD okomprimerat och final cut studio kostar 12500:-

Sen då kameran.. hittade den på macoteket för 55000:- billigaste jag hittade...

Hm, allt som allt 124500:- :D he he...! och då vet jag inte om lagringen funkar. Och så vill du kanske ha annan optik istället för den där zoomen som hänger på....

Postad

Fast iofs.. såg att de tar 65000 för en panasonic HVX200 på scandinavian photo. Och den är utan P2kortet.. Hittar inget svensk pris med P2kortet, men tror nog det blir det dubbla.

Vilket är vad hela riggen ovan kostade med JVCkameran... Och då spelar man in okomprimerad HD 60p.

Nä, nu har jag teknikbögat så det räcker för ikväll.....

Postad

Ok, tack för svaret! Bara ett par frågor till så jag är med på banan:

1. Innbär 50p SD en upplösning på 1024*576 (som är standard DVD-widescreen?)?

2. Kan jag spela in med den inställningen på ett miniDV-band och sen köra upp det i 25fps för att få slow motion?

• 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...